Yewande Omotoso

Toon alleen recensies op Leestafel van Yewande Omotoso in de categorie:
Yewande Omotoso op internet:

Die van hiernaast Die van hiernaast

De titel verraadt al dat de buren in dit boek het niet goed met elkaar kunnen vinden. Marion woont op Katterijn Avenue 12 en Hortensia woont op nummer 10. Hun luxe huizen staan in een chique villawijk waar de problemen van alledag in het niet vallen bij die van de minder welgestelde mensen in Kaapstad. Het interesseert de bejaarde Marion en Hortensia niet. Marion is bekrompen en Hortensia verbitterd. Problemen van anderen doen er niet toe. Marion en Hortensia willen rust maar “die van hiernaast” gunt hun dat niet. Hoewel hun huizen en tuinen groot zijn, zitten ze elkaar in de weg. Het is een oude haat die zich stevig in hun koppige hoofden heeft genesteld.

Toen Hortensia jaren geleden op nummer tien kwam wonen, had ze meteen door dat Marion een kortzichtige vrouw is. Een vrouw die mensen beoordeelt op de kleur van hun huid. In het leven van Marion is apartheid nooit afgeschaft. Marion houdt vast aan het leven zoals het altijd is geweest, dit tot grote schaamte van haar vier kinderen. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat die zelden wat van zich laten horen. Marion is een fanatiek lid van de bewonerscommissie en raakt ontstemd als iemand zich niet aan de regels houdt. Hortensia maakt er dan ook een sport van haar buurvrouw dwars te zitten.

Hortensia is een trotse, zwarte vrouw. Ze heeft jarenlang de meest prachtige stoffen ontworpen. Toch lijkt iedereen haar vergeten te zijn. Er meldt zich nooit visite bij haar prachtige huis. Het is dan ook geen pretje om bij Hortensia op bezoek te gaan. Met haar zure karakter verdrijft ze zelfs de meest vriendelijke mensen. Toen haar man Peter nog leefde, was het niet veel beter. Hij is de oorzaak van haar woede. Peter heeft het ultieme verraad gepleegd. Hortensia wist altijd al dat het erg was, maar na zijn dood bleek het allemaal nog veel erger te zijn.

Ook Marion is weduwe. Haar echtgenoot heeft haar geldzorgen nagelaten. Marion is zo goed als blut. De schuldeisers zullen vrijwel haar complete vermogen opeisen. Was ze maar nooit van haar echtgenoot afhankelijk geworden. Voor Marion moeder werd, had ze een eigen bedrijf en ontwierp ze prachtige panden. In haar eerste project stopte ze een stukje van haar hart en een flinter van haar ziel. Het huis dat ze voor anderen ontwierp, werd haar droomhuis. In de jaren die volgden is het Marion nooit gelukt haar geliefde huis te bemachtigen. In plaats daarvan gluurt ze elke dag via een verrekijker naar het huis dat van haar had moeten zijn. Naar Katterijn Avenue nummer 10, waar uitgerekend die vervelende Hortensia woont.

Na een bijzonder ongelukkig voorval zijn zowel Hortensia als Marion op hulp van buitenaf aangewezen. Marion rekent op hulp van haar kinderen maar die geven niet thuis. Hortensia slaat resoluut alle hulp af. Toch merkt ze al snel dat ze het zonder hulp niet redt. Horensia en Marion staan er alleen voor. Zouden ze elkaar misschien kunnen helpen? Nou nee, daar zitten ze allebei beslist niet op te wachten!

Die van hiernaast maakt onderdeel uit van een boekenreeks van Oxfam Novib. De organisatie biedt schrijvers uit niet-westerse landen hiermee de mogelijkheid hun talenten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Dat Yewande Omotose kan schrijven, is meteen duidelijk. Haar schrijfstijl is warm en uitnodigend. Een boek waarin de lezer zich, ondanks het gedrag van Marion en Hortensia, welkom voelt.

Die van hiernaast is invoelend, scherp en humoristisch. Daarnaast komen ook een aantal maatschappelijke problemen aan bod, zoals de misstanden onder de bevolking van Zuid-Afrika. Marion koopt nog altijd apart, en goedkoper, toiletpapier voor haar zwarte huishoudster en er speelt een kwestie over het eigendomsrecht van een groot stuk grond in de villawijk. De bewoners van de villawijk menen dat zij eerlijk hebben gehandeld. Ze hebben de grond jaren geleden dan wel voor een prikje gekocht maar heus, daar is niets oneerlijks aan. Of toch wel? Marion besluit de zaak te onderzoeken.

Yewande Omotoso won met haar debuut Bom Boy, dat (nog) niet in het Nederlands is verschenen, onder andere de Zuid-Afrikaanse Debuutprijs. Ook in Die van hiernaast komt haar schrijftalent duidelijk naar voren. Ik heb genoten van dit bijzondere, mooi gelaagde, verhaal. Yewande Omotoso is een rasechte verhalenverteller met een flinke dosis mensenkennis.

ISBN 9789044537062 | Hardcover | 285 pagina's | Uitgeverij De Geus | november 2016
Vertaald door Manon Smits

© Annemarie, 21 december 2016