Nick Hornby

Toon alleen recensies op Leestafel van Nick Hornby in de categorie:
Nick Hornby op internet:

Funny Girl Funny Girl

Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig.
De beeldschone, jonge, sexy Barbara wordt tot haar verrassing verkozen tot Miss. Blackpool. Dat schept verplichtingen, maar als er één ding is dat ze zeker weet dan is het dat ze niet nóg een jaar in Blackpool wil blijven. Ze geeft haar kroontje aan nummer twee en vertrekt vlak daarna naar Londen. Daar moet het gebeuren. Ze wil namelijk vanaf het moment dat ze Lucy Ball op televisie zag ook comédienne worden. Ze wil mensen laten lachen.
Haar weelderige vormen zitten haar echter in de weg. Brian Debuhan ziet haar helemaal zitten, maar dan als fotomodel voor kalenders... Natuurlijk wil Barbara dat niet en ze spreekt met hem af dat hij haar drie weken de kans geeft om ergens aan de bak te komen als comédienne. Lukt dat niet dan zal ze model worden.

Maar Barbara heeft geluk. Tijdens een auditie trekt ze haar mond open en vertelt precies hoe ze over de te produceren tv-serie denkt en daarmee is haar kostje gekocht. Ze wordt aangenomen en er wordt op haar een serie geschreven die erg aanslaat, ze heeft enorm succes. Sophie Straw zoals Barbara's artiestennaam luidt is een knaller.
De schrijvers en regisseur die aanvankelijk dachten met een oppervlakkig typetje te maken te hebben raken steeds meer gesteld op de intelligente, zachtaardige Barbara en zij op hen. Ze heeft de tijd van haar leven. Als ze met haar tegenspeler uit de serie een relatie krijgt lijkt helemaal alles perfect.

Maar langzamerhand keert het tij. De schrijvers van de serie die goed bevriend met elkaar waren groeien uit elkaar en willen ieder een andere richting op. Barbara wordt ouder, de kijkcijfers dalen, de relatie van Barbara vertoont scheuren en al die tijd kijkt Dennis, voormalig Camebridgestudent en regisseur van de serie, vanaf de zijlijn toe. Hij is als een blok voor Barbara gevallen maar weet dat het onmogelijk is. Hij is een stuk ouder, getrouwd en hondstrouw aan Edith, zijn mooie, wispelturige en overspelige echtgenote. Met lede ogen ziet hij Barbara's worsteling aan, terwijl hij niets liever zou doen dan een arm om haar heen slaan en een veilige thuishaven bieden. Barbara knokt echter door en langzamerhand komt haar leven in een rustiger vaarwater. Ouder en wijzer vindt ze uiteindelijk haar bestemming bij iemand die haar meer dan waard is.

Een verrassende roman die ondanks het 'oppervlakkige' onderwerp flinke diepgang toont. Hornby weet zich meesterlijk te verplaatsen in de gevoelens van de hoofdpersonages. De serie en carrières zijn bijzaak. Het gaat om vriendschappen en relaties en hoe die al dan niet de tand des tijds doorstaan. Hornby toont hoe mensen in de loop van hun leven kunnen veranderen, andere idealen krijgen of hun idealen opgeven. Hij toont hoe een mensenleven kan verlopen met alle valkuilen, geluksmomenten, verdriet en blijdschap die erbij horen.
Doorheen het boek staan (gefingeerde) zwart-wit foto's uit de jaren zestig waardoor het verhaal nog levensechter overkomt.
Een boek dat je met een zucht dichtslaat omdat je het jammer vindt dat het uit is, je zou veel meer van de aangename sfeer willen proeven.
Een fijn, goed geschreven, warm, menselijk boek.