Lia Tilon

Toon alleen recensies op Leestafel van Lia Tilon in de categorie:
Lia Tilon op internet:

Zielhond Zielhond

De oude Clovis is onrustig sinds hij vernomen heeft dat zijn zoon Richter wordt uitgezonden. Naar de woestijn. Richter beweert dan wel dat het een vredesmissie is en dat er alleen goeds uit kan voortkomen maar voor Clovis is een oorlog een oorlog. Nu het einde van zijn leven nadert, begint het verleden het heden te overheersen. Steeds meer worden zijn gedachten in beslag genomen door de oorlog  - de Tweede Wereldoorlog - waarin hij heeft gevochten. Steeds weer ziet hij het gezicht van de soldaat voor zich dat het ene moment nog naar hem grijnsde en het volgende moment aan flarden was geschoten. Die kogel was voor hem bedoeld, daar is Clovis van overtuigd.

Clovis wil niet dat Richter gaat. Richter is de zoon die hij niet meer verwacht had te krijgen. Hij zou kinderloos door het leven gaan maar het lot heeft hem toch een kind gegund. En nu neemt datzelfde kind enorme risico’s. Clovis wil hem tegenhouden en gaat op zoek naar een plaatsvervanger. Iemand anders moet namens zijn zoon deel gaan nemen aan de missie. Op deze manier kan hij zijn zoon veilig thuishouden. Daar waar hij hoort. Zijn vader Jacques moest immers ook vechten in de oorlog maar diens vader – de opa van Clovis -  heeft een plaatsvervanger voor hem weten te regelen. Destijds werden deze plaatsvervangers geronseld door een zielhond. Nu zal Clovis de rol van zielhond op zich nemen. Voor zijn zoon. Het idee lijkt zo eenvoudig, zo goed uitvoerbaar maar het lijkt wel alsof de mensen niet willen begrijpen wat Clovis bedoelt. Dan ontmoet hij een Sloveense man die welwillend lijkt te zijn. Ze spreken elkaars taal niet maar dat vindt Clovis geen probleem. Hij neemt de man in huis en voelt hoe de opluchting zich van hem meester maakt. Nu is het opgelost. Richter kan thuisblijven, de man zal zijn plaats innemen. De lezer weet echter al vanaf het eerste hoofdstuk dat Richter toch echt zal gaan vertrekken.

Een rauw verhaal zonder opsmuk dat grotendeels wordt verteld vanuit Clovis. Zijn geest is troebel maar stukje bij beetje neemt het verhaal toch een duidelijke vorm aan. De lezer verzamelt als het ware brokjes informatie en voegt deze samen tot een kloppend geheel. Clovis woont nog op zichzelf maar verzorgt zichzelf steeds minder goed. Zijn huis vervuilt. Langzaam maar zeker raakt hij de grip op zichzelf en het leven kwijt.

Auteur Lia Tilon heeft het relaas van Clovis heel puur gebracht. Een vader die nors lijkt maar zielsveel van zijn zoon houdt. De angst hem te verliezen is enorm. Het is een verhaal over drie generaties want ook de geschiedenis van de vader van Clovis, Jacques, krijgt ruimte in het verhaal. De scheepswerf waar de mannen opgroeiden biedt een mooi decor. Zielhond zal niemand onberoerd laten.

ISBN 9789059363274 | Paperback | 191 pagina's | Uitgeverij Cossee | maart 2012

© Annemarie, 30 april 2012