Kirsty Wark

Toon alleen recensies op Leestafel van Kirsty Wark in de categorie:
Kirsty Wark op internet:

De erfenis van Elizabeth De erfenis van Elizabeth

'De erfenis van Elizabeth' is een hartverwarmende en boeiende roman. Elizabeth Pringle is een oude, doodgewone vrouw die verknocht is aan haar thuis op het mooie Schotse eiland Arran. Via haar eigen woorden, die zij opschrijft om met zichzelf in het reine te komen en de balans van haar leven  op maken, volgt de lezer haar levensloop met de vele hoogte- en dieptepunten en komen we te weten waarom ze zich min of meer van de buitenwereld heeft afgesloten.  Wanneer ze op 95-jarige leeftijd sterft, laat ze haar huis en goederen na aan de haar onbekende Anna Morrison. Waarom?
Elizabeth's verhaal is niet nieuw, maar het is een aangrijpend verhaal, waarvan je af en toe stil wordt van meeleven of van onbegrip over de beslissingen die ze neemt.

Martha is de dochter van Anna Morrison. Zij moet ook in het reine zien te komen met haar bestaan. Ze is ruim dertig, heeft een moeizame relatie met haar jongere zus, haar relatie met de flamboyante Andrew is net op de klippen gelopen en ze draagt praktisch alleen de zorg voor haar dementerende moeder. Ze raakt in de ban van Elizabeth en gaat gedreven op zoek naar de reden waarom het huis aan haar moeder is nagelaten. Daarbij ontdekt ze meer dan ze had verwacht.

In afwisselende hoofdstukken raken de levens van Elizabeth en Martha steeds meer met elkaar vervlochten. De karakters – ook van de bijfiguren die diepgang geven aan het verhaal, zoals de zachtaardige Bea, de verzorgster van Anna, de mannen Saul en Niall die zo verschillend als ze zijn, bevriend raakten met Elizabeth en zo een brug vormen tussen haar en Martha – worden prachtig neergezet en goed uitwerkt. De eenzaamheid van Elizabeth en het verdriet van Martha die moet toezien hoe haar moeder steeds verder van haar wegglijdt in de dementie, zijn diep invoelbaar. Maar het is niet allemaal kommer en kwel, er is ook plaats voor vreugde en liefde. Net zoals in het gewone leven van iedereen.

Het boek is te vatten in een aantal thema's, zoals de relatie tussen moeders en dochters, liefde en verdriet, maar eigenlijk moet je dat als lezer maar gewoon loslaten en genieten van het mooie proza van Kirsty Wark. Waarbij je als extraatje naast de levensverhalen wordt getrakteerd op liefdevolle beschrijvingen van het mooie Schotse eiland Arran en haar habitat. Dit is een debuut dat er mag zijn.

Kirsty Wark (1955) is van origine TV-presentator en journaliste. Ze werkt voor de BBC, waar ze het prestigieuze Newsnight presenteert. Ze heeft een aantal grote interviews op haar conto staan met onder andere Margaret Thatcher, Madonna, Toni Morrison en Donna Tartt. Daarnaast heeft ze gespeeld in televisiedrama's en films. Momenteel maakt ze documentaires voor de BBC. Met haar debuutroman 'De erfenis van Elizabeth' heeft ze een nieuwe stap gezet in haar carrière.

ISBN 9789400505001 | Paperback | 392 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | oktober 2014
Vertaald door Miebeth van Horn

© Joanazinha, 10 november 2014

Martha Morrison vindt de brief in het huis van haar moeder, verstopt onder een pot met scherven en strandglas. De inhoud van de brief bestaat uit een dringende oproep contact op te nemen met notariskantoor Hardie & Lynch in Glasgow. Door zorgen overmand maakt Martha een afspraak met notaris Fergus Hardie. De brief is wel niet aan haar gericht maar Martha behartigt de belangen van haar moeder Anna die daar zelf niet meer toe in staat is. Waarom moet Anna zich bij een notaris melden? Zijn er problemen?

Anna Morrison is een krachtige vrouw. Een rots in de branding. Anna was er voor haar dochters Martha en Susie toen hun vader, en Anna’s echtgenoot, kanker kreeg. Ze stond onvoorwaardelijk voor haar kinderen klaar toen hun vader stierf op Martha’s zestiende verjaardag. Anna Morrison is een moeder om trots op te zijn, een vrouw die zichzelf wegcijfert. Toch is de bescheidenheid van Anna niet altijd een zegen. Anna heeft de afgelopen jaren zorgvuldig voor haar dochters verzwegen dat haar geheugen haar steeds vaker in de steek laat. Anna lijdt aan dementie. Lange tijd lukte het haar de ziekte voor haar dochters te verbergen maar toen ze onderkoeld en gehuld in slechts een dunne nachtjapon werd aangetroffen op de trappen van een museum, viel Anna door de mand.

Zenuwachtig stapt Martha het notariskantoor binnen. De vriendelijke Fergus Hardie heeft hoogst ongebruikelijk nieuws voor haar. Een wildvreemde vrouw heeft haar huis op het eiland Arran aan Anna nagelaten. Hij overhandigt Martha een brief. Het is een brief van haar moeder waarin ze ene mevrouw Elizabeth Pringle schrijft dat deze een schattig huis bezit. De brief is geschreven toen Martha nog een baby was. Anna schrijft dat ze hoopt dat Elizabeth het haar laat weten als ze het huis ooit wil verkopen. Elizabeth Pringle heeft haar huis nooit verkocht maar nu is het voor Anna. Martha is met stomheid geslagen.

Martha vertrekt naar Arran. Ze benut het bezoekje aan het eiland om het huis van Elizabeth te bekijken maar ook om haar gedachten te ordenen. Hoe moet het nu met haar moeder? Ze mag het ziekenhuis bijna verlaten maar kan niet meer zelfstandig wonen. Martha betreurt het feit dat ze vaak met haar jongere zusje Susie overhoop ligt. Susie woont hoog en droog in Denemarken en bemoeit zich nauwelijks met het wel en wee van Anna.

Het huis van Elizabeth blijkt een weerspiegeling van Elizabeth zelf. Er hangen prachtige geborduurde wandkleden in het knusse huis en als snel stuit Martha op een kostbaar kunstwerk. Elizabeth en het huis zijn duidelijk nauw met elkaar verweven en Martha voelt zich een indringer. Heeft Elizabeth werkelijk op basis van die ene brief besloten haar huis aan Anna na te laten? Waarom?

Elizabeth bleek de laatste jaren van haar leven graag in het gezelschap van twee jonge mannen te verkeren. Er zijn nauwelijks overeenkomsten tussen stoere eilandbewoner Niall en boeddhist Saul te bespeuren maar beiden hielden van Elizabeth. Ze was een gewaardeerde vriendin en zij waren de enige vrienden die de hoogbejaarde Elizabeth ooit heeft gehad. De kennismaking met Niall en Saul verloopt stroef. Opnieuw voelt Martha zich een indringer. Toch begint ze zich steeds meer thuis te voelen op het eiland. Elizabeth intrigeert haar. Wie was deze vrouw en hoe verliep haar leven? Elke hoek en elke kier van het huis lijkt een stukje van Elizabeths levensverhaal te bevatten.

In dit schitterende debuut vertelt schrijfster Kirsty Wark het verhaal van Martha en Elizabeth. Elizabeth is er niet meer maar ze schreef tijdens de laatste maanden van haar leven haar levensverhaal op. Elizabeth schrijft dat ze niet altijd alleen is geweest. Er was een grote liefde, Robert. Robert en Elizabeth hielden van elkaar maar toch zijn ze nooit getrouwd. Elizabeth schrijft openhartig over haar leven maar stelt het moment van de waarheid zo lang mogelijk uit. De oude vrouw droeg een hartverscheurend geheim met zich mee. Een geheim dat alles verklaart.

De erfenis van Elizabeth is werkelijk een prachtig boek. Het bevat romantiek, bijzondere personages en een intrigerend levensverhaal. Het is een boek over de liefde in al haar vormen en een boek over familiebanden. Elizabeth hield zielsveel van haar moeder en ook voor Martha is haar moeder de belangrijkste vrouw in haar leven. Auteur Kirsty Wark schijft teder en overtuigend over de ziekte van Anna en het verdriet van Anna’s dochters. Alleen pure gevoelens hebben een plekje in het verhaal bemachtigd, vals sentiment is geweerd. De erfenis van Elizabeth is een waar juweeltje. Prachtig!

Vertaald door Miebeth van Horn

© Annemarie, 29 oktober 2014