Kathryn Wagner

Toon alleen recensies op Leestafel van Kathryn Wagner in de categorie:
Kathryn Wagner op internet:

Dansen voor Degas Dansen voor Degas

Dit boek vertelt het verhaal van het meisje Alexandrie dat in de tweede helft van de negentiende eeuw opgroeit op het Franse platteland in een vrij arm gezin, Het hele gezin houdt zich bezig met rode pepers: telen, verwerken en verkopen. Als haar enige broer tegen de zin van hun ouders  trouwt met het meisje waar hij van houdt in plaats van met de jongedame die hun bezittingen moet vergroten, gaat alle aandacht uit naar Alexandrie. Zij blijkt een talent te hebben voor ballet, en haar moeder ziet het al helemaal voor zich: als haar dochter in Parijs bij het grote Ballet van de Opéra in Parijs kan komen, dan kan ze een rijke beschermheer zoeken en haar ouders onderhouden met al het geld dat die man haar toestopt. Een lorette is ze dan.

Het is Alexandries geluk dat haar moeder vindt dat ze behalve in dansen ook onderwezen moet worden in manieren en cultuur, zodat als ze dan  inderdaad in Parijs aankomt en aangenomen wordt, zich onderscheidt van de andere meisjes. Hoewel ze zich de komende jaren volledig op het dansen richt, en hard werkt om de sterdanseres te worden, net als de andere meisjes, is ze niet een boers type, of een leeghoofd.

Alexandrie ontdekt dat de romantische wereld van het ballet iets anders in elkaar steekt als zij en haar moeder dachten.  De Opera is de plek waar mannen op af komen om een meisje voor een avond te 'kopen', een soort veredelde hoerenkast, of als een meisje boven de anderen uitsteekt haar te kiezen als zijn maîtresse. De toneelmeester ontvangt daar geld voor, en als een meisje eenmaal 25 geworden is, dan kan ze alleen in het ballet blijven als ze zich laat verhuren.

Dat wil Alexandrie koste wat kost voorkomen, een 'lorette' worden is ook niet alles, maar dat is dan toch wel te verkiezen boven verhuurd te worden aan steeds andere mannen. Maar ook onderhouden worden als de maîtresse van een getrouwde man is niet alles. Wat als die dan op haar uitgekeken raakt? Behalve mannen die meisjes van plezier zoeken, lopen er ook schilders rond die modellen zoeken. En zo ontmoet onze hoofdpersoon de schilder Edgar Degas. Ze zal zijn muze worden, hij schildert haar in allerlei poses en situaties, en met die schilderijen en schetsen heeft hij veel succes. Maar dan ontdekt Alexandrie dat ze verliefd is. Haar dromen, om het nog even niet te hebben over die van haar moeder, die steeds blijft schrijven om geld, veranderen.

Dit romantische verhaal dient om het werk van de schilder onder de aandacht te brengen, en dat werkt heel goed. Als je eenmaal in de wereld van Parijs verzeild geraakt bent, vergeef je de schrijfster ook de manier waarop ze de inleiding afraffelt. Misschien had ze de lezer zelfs nog minder lang moeten laten vertoeven in het dorp Espelette, want de achtergrond van Alexandries jeugd is niet zo interessant voor het echte verhaal. Dat richt zich op de wereld van het ballet en kunstenaars aan het eind van de negentiende eeuw, een wereld die waarheidsgetrouw is.

Bij naspeuringen naar Degas' schilderijen, is namelijk gebleken dan Kathryn Wagner zich heel goed aan de feiten heeft gehouden (Er staat ook een bibliografie achter in het boek). Erg leuk is hoe ze haar hoofdpersoon op een gegeven moment laat zeggen dat de schilderijen van Monet, die niet in de smaak vallen van Degas, volgens haar wel degelijk goed verkocht zullen gaan worden: mensen vinden Monets kleurrijke taferelen zeker mooi!
Het romantisch verhaal zorgt er voor dat het lekker weg leest en de kern van het boek nodigt uit tot verdere naspeuringen. Opzet geslaagd!

ISBN 9789032511647 | Paperback | 367 pagina's | Uitgeverij De Kern | augustus 2010
''Dancing for Degas'  vertaald door Erica van Rijsewijk