Karel Schoeman

Toon alleen recensies op Leestafel van Karel Schoeman in de categorie:
Karel Schoeman op internet:

Dit leven Dit leven

Flaptekst:
Dit leven is een prachtig geschreven, tot de verbeelding sprekend verslag van het leven van een vrouw die in het laatste deel van de negentiende eeuw in het Roggeveld woonde. Op haar sterfbed herinnert ze zich haar leven van afzondering en eenzaamheid en haar rol van getuige. Getuige van de gebeurtenissen in haar familie - de gevolgen van het toenemend aanmatigende gedrag van haar moeder: de verhouding tussen haar twee broers en de jonge vrouw die ze beiden beminden.
De aarzelende, haperende herinneringen van de vrouw zijn een poging om de onrechtvaardigheden te begrijpen (bijvoorbeeld het verjagen van 'kleurlingen' van land dat ze al generaties lang bewoonden) en om de geheimen te ontrafelen achter de gebeurtenissen die leidden tot de dood van een van haar broers. De roman is een delicaat en subtiel web van emoties, een verhaal van bijna hypnotische kracht die de lezer binnentrekt in dit leven. - Juryrapport bij de toekenning van de Prix du Meilleur Livre Étranger.

Weemoedig relaas van een Zuid-Afrikaanse vrouw aan het eind van de 19e eeuw. Haperend, zich zelf corrigerend, probeert ze zich haar leven te herinneren en verantwoording af te leggen voor haar rol in deze familiegeschiedenis. Ze verbindt de roddels, de praatjes, de vermoedens en wat ze zelf gezien en gehoord heeft met elkaar om uiteindelijk een logische verklaring te vinden voor de mysteries in de familie, die enkel mysteries zijn, omdat niemand erover kan en wil praten.

In de beschrijvingen van het landschap toont ze haar hartstochtelijke liefde voor haar land. Daarnaast stelt ze de waarheid van geschiedschrijving aan de kaak. Wat klopt er van de geschiedenis, als moeder de vertrekdatum van Sofie als sterfdatum in de bijbel laat schrijven en haar zoon jaren later een grafsteen voor zijn moeder laat plaatsen op het graf van tante Coba omdat hij denkt dat zijn moeder daar ligt? En zo neemt ze op haar sterfbed afscheid van haar land en haar leven, met de wetenschap dat nieuwe generaties haar plaats zullen innemen zonder herinnering aan wat er echt gebeurd is. Ze heeft er vrede mee, maar de lezer blijft achter met een dikke brok in de keel.
Zo jammer dat de vertaling ontsierd wordt door kromme zinnen als: " Hij had het leven er dus afgebracht." , "Moeder keek vader achterna." en "iemand van iets aanklagen."

ISBN 9789491583247 | Paperback | 256 pagina's | Brevier Uitgeverij | maart 2014
Vertaald door Rob van der Veer