James Worthy

Toon alleen recensies op Leestafel van James Worthy in de categorie:
James Worthy op internet:

James Worthy James Worthy

gaat over…James Worthy! De opvallende en schreeuwerige kaft is al een zeer duidelijke hint. Heel bijdehand staan er teksten op als “Because I’m Worthy” en “James the king of paper Worthy”. Dit heerschap ontbreekt het niet aan zelfvertrouwen. Ondanks dit enorme ego is James gedumpt door zijn grote liefde Polly. Ze heeft nu een relatie met een kunstenaar. James gaat kapot aan het liefdesverdriet dat dit veroorzaakt. Hij kan haar niet vergeten, niet loslaten en zit vol zelfmedelijden. Hij zoekt troost bij vrouwen. Heel veel vrouwen. Probeert iets van zijn Polly in hen terug te vinden. Zijn uitgever weet hem over te halen een boek te schrijven over Polly. De goede man heeft wel een adresje in Zuid-Frankrijk waar James tot rust kan komen en aan zijn boek kan werken. James ronselt een oude vriend om hem naar deze bestemming te rijden. Of hij aan het schrijven van zijn boek toe gaat komen is echter de vraag want ook in Frankrijk zijn vrouwen. Op de heenweg al slaat hij een gewillig slachtoffer aan de haak.

Dat James een versierder is, is al snel duidelijk. Hij heeft het versieren tot kunst verheven. Hij neemt geen blad voor de mond en schept graag uitgebreid op over zijn veroveringen. Zijn seksuele escapes worden luid en duidelijk beschreven op een manier die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Schaamteloos ook. Hij wordt vergeleken met auteurs als Wolkers en Cremer maar ik noem zijn stijl uniek. Zijn woordspelingen zijn briljant en de humor is hilarisch. Dit is een boek dat je fantastisch vindt of verschrikkelijk. Een tussenweg is er niet. Denk trouwens niet dat dit boek alleen maar over seks gaat. Oké, de vele beschrijvingen van zijn avontuurtjes nemen een heel groot deel van het verhaal in beslag maar tussen al zijn versiertrucjes en vrijpartijen door ontspint zich een mooi verhaal dat soms zelfs ontroerend is. James is een fout kereltje maar ook een boefje met een grote mond en een klein hartje.

Een grof boek met veel seks dat toch ook innemend is. Een vreemde combinatie maar het werkt. James Worthy (1980) is ontzettend grappig en een eerste klas woordkunstenaar. Een opmerkelijk debuut. Wat fijn dat boek twee in de maak is.

ISBN 9789048808687 | Paperback | 187 pagina's | Dutch Media Uitgevers | april 2011

© Annemarie, 22 juli 2011