Charles Lewinsky

Toon alleen recensies op Leestafel van Charles Lewinsky in de categorie:
Charles Lewinsky op internet:

De verborgen geschiedenis van Courtillon De verborgen geschiedenis van Courtillon

'De wereld is duizend passen lang'.

De eerste zin in dit boek verwijst naar het kleine dorp Courtillon waar de verteller gaat wonen, maar geeft ook aan hoezeer de nieuwe bewoner van het dorp zich vergist. Hij denkt in een klein rustig dorp zich terug te kunnen trekken om zijn zonden te  overdenken in  afwachting van zijn lot. Het dorp blijkt een wespennest waar iedereen alles van elkaar weet, waar roddel en achterklap het leven bepaalt. 'Hebt u het al gehoord? Wist u het al?'
En toch: dat ene geheim, daar weet men het fijne niet van. Of wel? In de tweede wereldoorlog zijn dingen gebeurd die verstrekkende gevolgen hebben. Wat een goed bewaard geheim leek te zijn, een geheim dat voor altijd in de doofpot leek te belanden, wordt ruim zestig jaar na dato opgerakeld vanwege persoonlijke belangen. Die draaien om een rivier die al dan niet gemoderniseerd moet worden, recht getrokken en uitgebaggerd. Terwijl het riviertje nog rustig voortkabbelt, is het echter het verleden dat rechtgetrokken en uitgebaggerd wordt.
Met de verteller als katalysator wordt dat geheim langzaam maar zeker naar boven gehaald. Iedere nieuwe ontdekking heeft enorme gevolgen. Intussen zit de hoofdpersoon met zijn eigen verleden, waarvan ook slechts langzaam duidelijk wordt wat er precies aan de hand was. En is, want het is nog niet voorbij.
De hoeveelheid intriges is niet van de lucht, er lijkt geen dorpeling te zijn die er niet op de een of andere manier mee te maken had en heeft. De zonden van de vader worden doorgegeven, bewust of onbewust. Het is een klein verhaal met grote gevolgen, het ogenschijnlijk rustige dorp blijkt een wereld vol drama.

Charles Lewinsky verweeft het persoonlijke verhaal met het verhaal van iedereen op meesterlijke wijze. Hij speelt met spanning door van het ene verhaal naar het andere te springen, waardoor het heden zich met het verleden mengt, het persoonlijke met het  algemene. De verteller spreekt iemand toe. Als dat zijn Grote Liefde blijkt te zijn: waar is ze dan? En vooral: wat is er gebeurd in dat dorp, dat nu zelfs leidt tot mishandeling en moord?
Aan de hand van de observaties van de verteller - die probeert objectief te zijn maar die onvermijdelijk hetgeen hij ziet en opmerkt inkleurt met zijn eigen ervaringen - krijgt de lezer inzage in de persoonlijkheden van de betrokkenen. Niets menselijks is vreemd, de feiten zijn de feiten, maar kunnen anders geïnterpreteerd worden, de duizend passen leiden naar een dramatische ontknoping.
En dan is het ook nog prachtig geschreven. Mooie karakterschetsen, rake zinnetjes, Franse citaten. Een boek om te herlezen.

'In Courtillon gaan ze ervan uit dat iedereen alles van iedereen weet, dat iemand me het verhaal over de Heilige Jean en het mokkel dus al wel verteld zou hebben.

'Hij weet nog niet dat de zaak nooit afgelopen is. Dat had ik hem kunnen vertellen.'