Andrea Badenoch

Toon alleen recensies op Leestafel van Andrea Badenoch in de categorie:
Andrea Badenoch op internet:

Blink Blink

"Blink"een titel die op diverse manieren in het boek verwerkt wordt. De hoofdpersoon 'blinkt' het hele boek door, en toen ik erop ging letten kon ik geen ander personage erop betrappen! Grappig!
Maar "blink-en" doet ook de zonsverduistering, die een grote rol speelt in het leven van het 12-jarige meisje. Zij is een wetenschapper geworden, als we kennis met haar maken. Een journalist wil van haar weten hoe het zo gekomen is, en ze vertelt het verhaal van haar jeugd.

Het boek speelt ten tijde van de Cubaanse crisis, oorlogsdreiging hangt boven eenieders hoofden, vindt Kathleen, maar ze is de enige in het dorpje die zich daar druk over maakt. Kathleen is een intelligent, maar alledaags uitziend meisje. Ze woont bij haar familie in de veronderstelling dat haar ouders weggegaan zijn en wie weet ooit nog terug komen. Haar grootmoeder lijkt haar te haten, haar tante Joyce is liever op mannenjacht dan dat ze aandacht besteedt aan het meisje, en haar 'Da', de tweede man van grootmoeder is het enige lichtpuntje in haar leven. Hij heeft een hutje waarin hij naar sterren kijkt, en leert Kathleen alles over de sterren. Katheen is gefascineerd door de eerste landing op de maan.. Op een dag zal ook zij op de maan staan, ze zullen het zien!

Een andere dreiging komt van de Pool, die aan de rand van het dorp woont. Hij inspecteert de kolenmijn, waar het hele dorp van leeft, en men is bang dat de mijn gesloten zal worden. Behalve in zijn werk is de Pool ook bedreigend voor de vrouwen, nee, eigenlijk meer voor de mannen, want de vrouwen worden maar al te graag 'verwend' door de versierder.
Zijn vrouw is een gewezen ballerina, en is na een leven vol aanzien in het Oostblok veroordeeld tot deze vernedering in een vies dorp in Engeland. Beiden zijn verbitterd. Maar er is ook nog een dochter, Petra. Een buitenbeentje, en omdat Kathleen dat ook is, worden ze vriendinnen.

Dan vindt het eerste drama plaats: Kathleen vindt een lijk in de poel, vlak bij het huis van de Pool, en tot haar grote schrik herkent ze haar tante Gloria. Gloria was een moderne jonge vrouw, die door iedereen vanwege haar eigenzinnigheid -ze woonde bijvoorbeeld niet gewoon thuis, waar ze als vrijgezel hoorde, maar had een eigen flatje- nagewezen werd: een schande voor het dorp en de familie. Had ze er toch niet meer tegen gekund en nu zelfmoord gepleegd? Kathleen gelooft er niets van, en bestookt de politie-inspecteur met haar eigen verdenkingen. Ze loopt door het dorp met haar camera, ze maakt foto's, en hoort omdat ze nog een kind is, meer dan de inspecteur. Maar of zij gelijk heeft?

Het is een spannend boek, een detective, maar die een prachtig beeld geeft van een wat achterlijk dorp op het platteland van Engeland in het begin van de jaren zestig. Het is er grauw en somber door de kolenmijn, maar ook door de bekrompenheid van de bewoners. Prachtig...

ISBN 0333902181 | Hardcover | 320 pagina's | Pan Macmillan | 2001
(Nog?) niet in het Nederlands verkrijgbaar

© Marjo, april 2006