Amy Michael Homes

Toon alleen recensies op Leestafel van Amy Michael Homes in de categorie:
Amy Michael Homes op internet:

Dit boek redt je leven Dit boek redt je leven

Richard, woonachtig in Los Angeles, is rijk, heeft een mooi huis, prijzige kunstwerken aan de muur, mooie Mercedes, een werkster die er elke dag is, een dietiste die zijn uitgebalanceerde maaltijden klaarmaakt, een filmster als buurman, kortom, Richard heeft alles waar velen van dromen. Hij hoeft alleen maar elke morgen op zijn computer te kijken hoe zijn financiële situatie is en eigenlijk maakt het niet uit of de beurs schommelt, hij heeft geld genoeg. Maar dan krijgt Richard pijn, heftige pijn en deze pijn maakt dat hij wakkerschudt uit zijn op zichzelf gericht leventje. Hij beseft dat hij wel bestaat maar niet lééft, dat hij geen contact meer heeft met het leven zelf en de mensen die hem lief zijn.
Natuurlijk komt er eerst een ziekenhuis, een dokter aan te pas, maar wat hij mankeert? Hij belt zijn zoon om te melden dat hij in het ziekenhuis ligt en zijn ex-vrouw, die het zoals altijd, eigenlijk te druk heeft om met hem te praten. Ontslagen uit het ziekenhuis neemt hij een taxi en laat zich afzetten bij een donutzaak. Richard heeft een onweerstaanbare trek in donuts!
De eigenaar van de zaak, Anhil, blijkt een bijzonder mens en helpt hem zijn leven een nieuwe draai te geven. Richard blijkt veel meer in zich te hebben dan hij dacht, hij kan onzelfzuchtig zijn, hij gaat mensen helpen en handelt in een noodsituatie zelfs erg moedig.
De nieuwe Richard bevalt hem veel beter. Na een gedwongen, tijdelijke verhuizing naar Mailbu ontmoet hij zijn buurman, een beroemd schrijver, die er een zeer apart leven op na houdt. Ook van hem leert Richard veel, o.a. dat beroemd zijn ook niet zaligmakend is.
Maar uiteindelijk gaat het om zijn zoon die hij gemist heeft, die hij weer wil leren kennen. De zoon wil ook wel maar misschien is er een te lange tijd overheen gegaan?

Aanvankelijk vond ik het wel een erg Amerikaans verhaal, de sport- en voedingsgekte dat Richard vertoonde, de symapthieke, knappe filmster als buurman, het opgeklopte leven, de bizarre situaties die alleen in Amerika kunnen voorkomen. Maar langzamerhand verandert de toon en begint het verhaal je te boeien. Anhil en de excentrieke schrijver zijn apart en bijzonder. Wat als een waanzinnig verhaal begint krijgt iets serieus. Aanvankelijk komt Richard als een leeghoofd over, alleen geïnteresseerd in uiterlijke schijn maar hoe meer je van hem te weten komt hoe interessanter hij wordt. Prettig boek.

ISBN 9023418603 | Paperback | 348 pagina's | De Bezige Bij

© Dettie, mei 2007