Alissa York

Toon alleen recensies op Leestafel van Alissa York in de categorie:
Alissa York op internet:

Fauna Fauna

Sinds Edal Jones op haar werk een zenuwinzinking heeft gekregen zit ze thuis. Ze probeert zichzelf te herpakken maar vooralsnog zonder resultaat. Ze voelt zich zo eenzaam dat ze in tranen uitbarst wanneer ze merkt dat het muisje dat zich in haar woning schuilhield is verdwenen. Haar enige gezelschap. De stress probeert ze te bestrijden met fietsen. Op een van haar tochten ziet ze een jong meisje die iets lijkt te verzamelen. Dit meisje is Lily, een dakloze tiener van zeventien. Lily zoekt naar gewonde en dode vogeltjes. De gewonde beestjes probeert ze te redden en de dode diertjes worden respectvol begraven. Dit doet ze op het terrein van Guy Howell. Op het terrein staat zijn woonhuis en ook heeft hij er een autosloperij. Guy zelf zorgt voor een gewonde havik en inwonend personeelslid Stephen, een oud soldaat met hartklachten, zorgt voor een nestje wasbeerweesjes. Lily woont er niet. Zij slaapt liever met haar enorme hond Billy in de buitenlucht.

Op een dag volgt Edal het meisje Lily. Ze komt uit bij het terrein van Guy en snuffelt wat rond. Ze wordt al snel opgemerkt en ze blijkt welkom. Edal schrikt ervan, reageert onzeker maar voelt zich toch al vrij snel redelijk op haar gemak. Het is een beetje een allegaartje van eenzame mensen en zielige dieren. De mensen zijn eenlingen die worstelen met het leven. Dierenvrienden ook. Vaak eten ze samen en na het eten wordt er voorgelezen uit The Jungle Book. Het is een moment van geborgenheid.

Via Lily vindt nog een vrouw haar weg naar de autosloperij. Haar naam is Kate. Zij werkt als dieren-fysiotherapeute. Ook Kate heeft het zwaar. Haar vriendin, en geliefde, is overleden. Het samenzijn van de groep onzekere mensen zorgt nog wel eens voor onderlinge spanningen. Ze zijn stuk voor stuk zo kwetsbaar. Toch ontstaat er een zekere saamhorigheid. Tussen Edal en Guy klikt het erg goed. Edal weet zich hier totaal geen raad mee. Niemand praat echt over zijn of haar problemen maar Edal heeft iets verzwegen wat haar niet in dank afgenomen zal worden. Ze werkt namelijk als ambtenaar bij natuurbeheer. De hulp die Guy en de anderen bieden aan de dieren voldoet niet aan de wettelijke bepalingen en eigenlijk zou Edal hier melding van moeten maken.

Ondertussen is Stephen op het internet gestuit op een weblog van iemand die zichzelf S.O.S. Coyote noemt. Deze persoon is fel tegen coyotes die zich tegenwoordig ook in de Don Valley in Toronto – waar dit boek zich afspeelt – ophouden. De toon van de berichten op het blog wordt steeds feller en uiteindelijk verschijnen er ook foto’s bij de hatelijke teksten. Afschuwelijke foto’s. Er is een moordenaar aan het werk die de coyotes op gruwelijke, sadistische wijze afslacht.

Dit boek lees je niet zomaar even uit. Het is een mengelmoes van personages waardoor het af en toe wat moeilijk te volgen is. Van allemaal komt het heden en verleden aan bod. Een kluwen van verhalen. Raak hierdoor niet ontmoedigd want hoe verder het boek vordert, hoe overzichtelijker het wordt. Tussendoor staan passages die geschreven zijn vanuit wilde dieren. Een wasbeertje bijvoorbeeld dat op zoek is naar voedsel of een eekhoorn die zijn kansen bij een vrouwtje inschat.  Prachtig beschreven. Ook boeken vormen een rode draad in het verhaal. Waterschapsheuvel, The Jungle Book maar ook De kronieken van Narnia worden onder de aandacht gebracht.

Hoewel het even tijd kostte om in het verhaal te komen heeft het boek me geen moment losgelaten. Kunnen mensen en dieren in harmonie met elkaar leven? Mensen maken er onderling immers al vaak genoeg een potje van. Kan de balans tussen natuur en mens gewaarborgd blijven of neemt de mens uiteindelijk de overhand? Fauna is bovenal een intrigerend boek voor de ware dierenvriend.

ISBN 9789056723910 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij Signatuur | februari 2012
Vertaald door Anne Jongeling

© Annemarie, 15 april 2012