Alice Sebold

Toon alleen recensies op Leestafel van Alice Sebold in de categorie:
Alice Sebold op internet:

De wijde hemel De wijde hemel

Nog maar zelden heb ik een boek gelezen die zo’n originele invalshoek had als dit. Aan het woord is Susie Salmon, veertien en vermoord.
De beginzin zet meteen de toon: “Mijn achternaam was Salmon, mijn voornaam Susie. Op 6 december 1973, toen ik veertien was, werd ik vermoord.”
Het staat er heel sec, en tegelijkertijd voel je als lezer onmiddellijk sympathie met dit jonge meisje en haar verhaal. Veertien is ze, en toch geen veertien. Ze vertelt als een volwassene die nog kind is, of als een kind dat te veel gezien heeft om niet volwassen te zijn. Dat perspectief maakt het boek meeslepend.
Susie zet geen rem op haar gedachten. Vanuit de hemel verdiept ze zich in herinneringen, en kijkt ze naar het leven van haar familie, haar vrienden en haar moordenaar. Susie houdt het verhaal bij elkaar, Susie ís het verhaal, maar ze vertelt tegelijkertijd het verhaal van al de mensen die zonder haar verder moeten. Hoe haar verdwijning en haar dood haar ouders uit elkaar drijft, hoe haar moeder troost zoekt in de armen van de inspecteur die met haar zaak bezig is, hoe haar vader de moordenaar op het spoor is, maar niets kan bewijzen, hoe haar zus niet meer in de spiegel durft kijken, hoe haar kleine broertje haar mist, wat er gebeurt met haar vriendje van wie ze net één vluchtige kus heeft gekregen, en haar beste vriendin… hoe er een andere vriendin opduikt en hoe haar moordenaar zijn leven verder uitbouwt terwijl de bewijzen op lijken te lossen in het niets.

Wij, als lezer, weten alles, van in het begin. We delen in het alwetende perspectief van de jonge Susie Salmon, die in de hemel is, en die ook moet leren wat de beperkingen in de hemel zijn. De stukken waarin ze het heeft over haar “leven” in de hemel, vond ik knap gevonden, en dragen zeker bij tot de ontspannen sfeer van het verhaal. Het is een gruwelijk onderwerp, maar het wordt op een heel menselijke manier op papier gezet. De verschillende verhaallijnen haken prachtig in elkaar, en geen enkel element lijkt er met de haren bij gesleurd te zijn. Los van het knap gevonden perspectief, vond ik de confrontatie met verschillende manieren waarop mensen rouwen en verlies verwerken, een enorme plus in dit boek. Het getuigt van veel respect en veel rijpheid om dit op dergelijke manier te kunnen tekenen.

Kortom: een echte aanrader, voor al wie houdt van een portie pretentieloze, warmmenselijke psychologie en een blik op de wereld vanuit kinderogen (die vaak veel meer zien dan wij zouden denken).

ISBN 9023417984 | Paperback | 346 pagina's | De Bezige Bij | augustus 2005

© Elvira, oktober 2005