Marcus Pfister

Toon alleen recensies op Leestafel van Marcus Pfister in de categorie:
Marcus Pfister op internet:

Max op ontdekkingsreis Max op ontdekkingsreis

Een verhaal met een goed en een slecht einde
Marcus Pfister

Eerder verscheen het boek Max en de toverstenen. Daarin stond te lezen hoe de rotsmuizen de stenen ontdekten en dat de stenen warmte en licht blijken te geven. In het boek Max op ontdekkingsreis gaan de rotsmuizen op avontuur en natuurlijk helpen de stenen hen daarbij...

Het is lente en na hun winterslaap kropen de rotsmuizen uit hun holen, de zee rond hun eiland was weer kalm en rustig en de zon scheen lekker warm op hun vachtje. De frisse lucht was ook heerlijk maar Max ontdekt dat hij een beetje uitgekeken op het eiland waar hij woont, het is altijd maar hetzelfde, het kent elke boom, elk pad, wat zou er aan de overkant van de zee zijn? Hij ziet een stuk hout drijven en dat brengt hem op idee, als hij nu allerlei stukken hout aan elkaar bindt? Dan kan hij ook drijven en kijken wat er nog meer op de wereld te zien is. De andere eilandmuizen vinden het een heel mooi plan en helpen Max om het vlot te bouwen. Zelfs 's nachts bouwen ze door, geholpen door de warmte en het licht van de toverstenen. De oude Balthazar vertelt ondertussen het oeroude verhaal van rotseilandmuizen die iets dergelijks gedaan hadden en zij woonden nu op een mooi ander eiland.
Eindelijk is het vlot klaar en gaan de moedigste muizen op weg, ze willen het eiland waar Balthazar over vertelde ook vinden. Natuurlijk nemen ze enkele toverstenen mee, die zullen hen warm houden onderweg en 's nachts voor licht zorgen.
De reis verloopt voorspoedig maar duurt wel lang... net als ze denken we gaan maar terug zien ze een eiland. Op het strand staan groengestreepte muizen hen op te wachten...
En dan... splitst het verhaal zich in tweeën. De voorgaande pagina's van 22,0 x 33,5 cm worden vanaf dat moment horizontaal in tweeën gesplitst. Je kunt kiezen voor het verhaal met de goede afloop of het verhaal met de slechte afloop.

Het verhaal opdelen in twee delen gebeurde ook bij het boek Max en de toverstenen en dat is een apart en leuk idee.
In het goede verhaal kunnen we lezen hoe iets verloopt als je elkaar vriendelijk en met respect behandelt.
In het slechte verhaal kunnen we lezen wat er gebeurt als je dat niet doet.
Het gebruik van glinsterend zilver- of goudverf wordt een beetje het 'handelsmerk' van Marcus Pfister. Net als in het boek Max en de toverstenen gebruikt Marcus Pfister de goudverf ook in dit verhaal voor de toverstenen. Ze glanzen je tegemoet, het is een heel mooi gezicht. Ook zijn de afbeeldingen vanuit een bijzonder gezichtspunt getekend Het is alsof je meekijkt over de schouder van Max. In het goede verhaal zie je ook een prachtige afbeelding van alle muizen rond de glinsterende warme toverstenen van bovenaf getekend, alsof je in hun hol mag kijken. Heel bijzonder.
In het verhaal met de slechte afloop zien de muizen hetzelfde als in het goede verhaal, alleen interpreteren ze het helaas als zijnde kwaadwilligheid of iets raars, een gekke gewoonte van de groengestreepte muizen. Ook de bijzondere rode bessen die op het nieuwe eiland net zo behandeld en gewaardeerd worden als de toverstenen van de rotsmuizen worden niet gerespecteerd. De rotsmuizen plukken de bessen en eten hun buik rond... Wat leuk had kunnen zijn, loopt daardoor helemaal niet goed af.
Opnieuw een bijzonder verhaal en een prachtig kijkboek!

ISBN 9789055785154 | Hardcover | 32 pagina's | De Vier Windstreken | september 2000
Leeftijd: vanaf 4 jaar