Kerstin Gier

Robijnrood Robijnrood
Eindeloos verliefd: Deel 1

Gwendolyn, zestien jaar oud, woont met een nogal eigenaardige familie in een groot huis. Gelukkig heeft zij samen met haar moeder, zus Caroline en broer Nick de bovenste verdieping en hoeven ze alleen maar samen te eten met de anderen. De anderen dat zijn lady (= oma) Arista en oudtante Maddy, tante Glenda, zus van Gwens moeder en haar dochter Charlotte, en Bernhard, die een soort butler is.

Op zich zijn haar familieleden niet zo erg, maar er is iets vreemds: binnen hun familie - en dat gaat al eeuwen terug - worden af en toe tijdreizigers geboren. Dat gebeurt volgens een voorspelling en iedereen is er dus van overtuigd dat Charlotte het tijdreisgen bezit. Dat moet zich openbaren door duizeligheidaanvallen met daarna een plotseling verdwijnen. De persoon bevindt zich dan op dezelfde plaats in een andere tijd. Charlotte is daarop voorbereid. Haar leven lang heeft ze speciale lessen gehad, in bijvoorbeeld schermen en dansen.
Groot is de schok, voor de familie, maar ook voor Gwen, als niet Charlotte, maar zij degene blijkt te zijn met de gave. En ze had al een andere gave: ze kan geesten zien, en met hen praten.

De familie heeft een band met een andere familie: de Villiers. En er is een opdracht. Er moet een cirkel rond worden gemaakt door van al de eerdere tijdreizigers een beetje bloed af te nemen. Samen met Gideon de Villiers moet Gwen die opdracht vervullen. En Gideon vindt het maar niets dat hij nu opgescheept zit met een meisje dat geen idee heeft hoe ze zich in vroeger tijden moet gedragen, in plaats van de charmante goed voorbereide Charlotte! Gwen heeft geen keuze, het is haar levenslot. Maar er blijken mensen te zijn die niet willen dat de bloedcirkel gesloten wordt. Ze ondervinden tegenwerking als ze proberen een oud familielid op te sporen.

Altijd leuk, die tijdreisverhalen! De vermenging van oude gewoontes met de snufjes van de moderne tijd en vooral de reacties daarop van mensen die het niet kennen, daar kan een goede schrijfster heerlijk mee spelen en haar lezers vermaken. Met een mobieltje verstopt in het lijfje van je achttiende-eeuwse jurk rijden door Londen in een koets met paarden er voor! Dat doet Kerstin Gier dus, zodanig dat ik de andere delen van deze trilogie ook wil lezen.

Het verhaal speelt in Londen en het romantische element wordt zeker niet vergeten, heeft zelfs een vrij grote rol, waardoor het een beetje chicklit-achtig wordt. Als tegenwicht staan er tussen de hoofdstukken citaten, soms echte soms uit fictieve annalen, en je vindt er de stambomen. Met dat laatste ben je blij, want de familie zit best ingewikkeld in elkaar, als je ze ook nog door de eeuwen heen leert kennen.

ISBN 9789020679038 | Hardcover | 352 pagina's | Blossom Books | februari 2011
Vertaald uit het Duits door Merel Leene | Leeftijd: 15+

© Marjo, 29 april 2013