Robert Muchamore

Toon alleen recensies op Leestafel van Robert Muchamore in de categorie:
Robert Muchamore op internet:

De slaapwandelaar De slaapwandelaar

missie 9  uit de serie 'Cherubs'
Robert Muchamore

Cherub is een afdeling van de Britse Inlichtingendienst. De agenten zijn kinderen van tien tot zeventien jaar. Die worden gerekruteerd als wezen, ze moeten namelijk een behoorlijk harde en intensieve training  volgen en bij de opdrachten die ze moeten vervullen zijn vaak erg gevaarlijk. Niet veel ouders zouden dit goedkeuren als het om hun kind gaat.

Dit boek is ‘missie 9’, waarin Bethany net teruggekeerd is van een missie, 8 waarschijnlijk, en het een en ander veranderd ziet. Kinderen in die leeftijd zijn gegroeid, staan aan het begin van de volwassenheid, hebben last van de puberteit, dus ook de agenten hebben daar last van. Terwijl de training doorgaat, zijn er de voorboden van de volgende missie. Er crasht een vliegtuig, en dat zou wel eens een aanslag kunnen zijn van Al Qaeda. Er wordt niets opgeëist, en het onderzoek vlot niet erg, maar mede omdat in dat vliegtuig de vrouw, schoondochter en haar twee kinderen zaten van de oud-directeur van Cherub, en omdat men een vreemd telefoontje onderschept van een Arabische jongen, worden Jake en Laura ingezet. Zij moeten contact maken met de jongen, Fahim, en onderzoeken of diens vader iets met het vliegtuig te maken had.

Tot zover allemaal prima, en best een aardig verhaal. Maar niets is ‘normaal’. De agenten vanzelf al niet, die zijn haast per definitie geen lieverdjes. Ze vechten nogal makkelijk, ook de meisjes. Seksistische opmerkingen, gevloek, geweld, pff…
Ook Fahim heeft er last van: zijn vader is een zeer autoritaire machoman, die vrouwen haat, en zich uitleeft op Fahims moeder. Ook het personeel is de dupe, en zelfs Fahim ontkomt niet aan de straffe hand. Op school wordt de jongen gepest, en  hij wil maar wat graag helpen als hij hoort wat Jake van hem wil. Hoewel… brengt hij dan zijn moeder niet in gevaar?
Heeft zijn vader inderdaad te maken met de crash? Waar is Fahims moeder gebleven?

Ik heb het niet vaak, maar bij dit boek was ik blij dat de laatste pagina in zicht kwam en meer hoef ik echt niet te lezen. Natuurlijk is de wereld van de jeugd in het echt ook niet zoetig en lief, maar al de grofheid en het geweld dat in dit boek voorkomt, vind ik te veel van het goede. En als het verhaal je niet bevalt, vallen ook de tik- en spelfouten meer op.
Ik weet het: de jeugd is gewend aan al dat geweld, door wat ze op televisie zien en vergeet de computerspelletjes niet. Maar geef dan in een boek een beetje tegenwicht!

ISBN 9789054617808 | Hardcover | 304 pagina's | Baeckens Books | januari 2012
Vertaald door Tim GladdinesLeeftijd 13 tot 15 jaar (maar ik zou niet graag zien dat mijn kinderen dit een leuk boek vinden)