Netty van Kaathoven

Kappen nou! Kappen nou!

Kappen Nou! is het eerste boek in het nieuwe fonds Young Adult Parelz (YAP). Auteur Netty van Kaathoven heeft al menig kinder- en jeugdboek op haar naam staan maar dit is de eerste keer dat ze zich aan een Young Adult-boek heeft gewaagd. Ze heeft het er zeker niet onverdienstelijk vanaf gebracht.

De zeventienjarige Leander is samen met zijn drie beste vrienden betrokken geraakt bij een eenzijdig auto-ongeluk. Zelf heeft hij het er met een gebroken been redelijk goed afgebracht maar zijn vrienden Walter en Bas zijn bij het ongeval om het leven gekomen en Boris is voorgoed invalide.

Leander mist zijn vrienden enorm en vindt het moeilijk om zijn leven na het ongeluk weer op te pakken. Niets is meer hetzelfde. Ook de band met Boris is veranderd. Leander vindt dat hij ook had moeten sterven, dat hij het niet verdient om nog te leven. Er is namelijk iets wat Leander verzwijgt. Het ongeluk is niet gegaan zoals hij dat aan zijn ouders en de politie heeft verteld. Wanneer Leander probeert om het werkelijke verhaal te vertellen, vangt hij bot. Zijn moeder en zelfs zijn psycholoog geloven niet wat Leander beweert. Ze zeggen dat hij in de war is en niet meer goed weet wat nu waarheid is en wat fantasie. Maar is Leander wel in de war? Wat is er nu eigenlijk precies gebeurd op de avond van het ongeluk?

Dit verhaal gaat over de gevolgen van alcohol in het verkeer en over verantwoording nemen voor je daden. Het geheim van Leander vreet hem op. Ook al lijkt hij de dans te ontspringen, hij kan niet weglopen van zijn eigen geweten. Leander kan niet langer omgaan met het schuldgevoel. Hij gaat eraan onderdoor en denkt er zelfs over om zelfmoord te plegen.

Netty van Kaathoven vertelt het verhaal recht voor zijn raap. Leander heeft iets gedaan wat niet goedgepraat kan worden en dat doet de auteur dan ook niet. Leander zal de gevolgen van zijn daad onder ogen moeten zien. Doet hij dat niet dan zal hij de rest van zijn leven moeten leven met een ondragelijk schuldgevoel.

Dit verhaal herbergt een wijze les. De boodschap ligt er duimendik bovenop maar gelukkig is de toon niet al te belerend. Het is zoals het is. Om het serieuze verhaal wat te doorbreken is een portie romantiek toegevoegd. Leander is met zijn zeventien jaar een laatbloeier wat meisjes betreft en wanneer hij dan toch verliefd wordt, is zijn gestuntel haast vertederend. Voor de  oudere tieners zal het liefdesverhaal wat te tam gebracht zijn maar jongere tieners zal het zeker aanspreken. Kappen Nou! is vlot en vloeiend geschreven. Een lekker wegleesboek.

ISBN 9789491074202 | Paperback | 138 pagina's | Uitgeverij Parelz | december 2012
Vanaf 14 jaar

© Annemarie, 24 januari 2013