Mariëtte Aerts

Toon alleen recensies op Leestafel van Mariëtte Aerts in de categorie:
Mariëtte Aerts op internet:

Oude Magie Oude Magie
De Kronieken van de Zeven Eilanden: Deel 2

In deel een van de serie Het rijk van de Zeven Eilanden hebben we kennis gemaakt met de jongen Raben. Hij is een Lezer: wanneer hij een voorwerp oppakt en zich openstelt, leert hij alles over de geschiedenis ervan. Een bijzondere eigenschap die graag uitgebuit wordt door de Heerser van Kir, Heer Glendahl, en zijn raadsheer Himmondar. Vooral de laatste is er op gebeten de Oude magie te ontdekken. Lezers kunnen hem helpen de oude spreuken te ontcijferen en dan is hij machtiger dan wie ook.

Shintelle, de dochter van de heerser, is rechterhand van Himmondar. Zij ontcijfert oude geschriften die ze gevonden hebben. Maar haar vader wil dat zij trouwt met een Zaghramongul. De Zaghra’s zijn Dwingers. Zij kunnen anderen telepathisch dwingen dingen te doen die zij helemaal niet willen doen. En de Zaghramonguls zijn hard op weg om de eilanden te veroveren. De Heerser van Kir ziet wel iets in een huwelijk als verbond, maar zijn dochter dus echt niet. Als zij ontdekt dat ook Himmondar niet helemaal aan haar kant staat – hij is druk met het creëren van een leger mengwezens - trekt ze haar eigen plan.

Intussen is Raben aan boord van een piratenschip terecht gekomen, waar hij Calli, de elementaliste heeft leren kennen. Calli heeft krachten die ze zelf nog niet eens ontdekt heeft. Kapitein Zuran wil graag gebruik maken van de krachten van Raben om de Verre landen te ontdekken, en van die van Calli om zijn schip de wind in de zeilen te geven. Maar de bemanning wil helemaal geen verre landen ontdekken, zij wil schepen overvallen, buit veroveren! Muiterij dreigt.

Het verhaal wordt akelig spannend, te meer doordat Mariëtte Aerts steeds van vertelperspectief wisselt. Behalve de setting van het piratenschip waar ook dreiging heerst vanwege zogenaamde leidstenen, leren we ook de moeder van Raben, ook Lezeres, beter kennen. Zij werd door Himmondar gedwongen de oudste zoon van de Heerser van Kir onder verdoving te houden. Hij mocht niet de opvolger worden. Shintelle ook niet. Hier waren de Heerser en Himmondar het over eens: de oudste zoon en de dochter zijn te mondig. Liever zien zij de labiele jongste zoon, Arden, als opvolger. Maar zoals gezegd heeft Himmondar zijn eigen plannen.

Raben en Calli leren intussen meer over Oude magie, en het wordt duidelijk dat er twee vijanden zijn: de Zaghramongul. Maar zeker ook Himmondar...Zullen de twee jongeren in staat zijn hen te overwinnen?

Een magisch-realistisch  verhaal: gewone mensen met bijzondere krachten naast bijzondere wezens. Een wereld  die we ons goed kunnen voorstellen, maar toch niet de onze is.
Voorin het boek vinden we een kaart waarmee we de reizen van Zutan kunnen volgen. Ook is er een lijst aanwezig met de belangrijkste personen en namen van de maanden en dagen van het jaar. Kir telt tien maanden en 25 dagen, en door de subtitels van de hoofdstukken kun je ook precies weten op welke dag van de maand de gebeurtenissen van dat hoofdstuk zich afspelen.
Lekker veel humor, en genoeg spanning, zodat we weer met urgentie het volgende deel afwachten.
Nog even dit: de omslagen van beide boeken zijn erg mooi! Hulde aan JeRoen Murré.

Mariëtte Aerts (1962, Utrecht) studeerde eerst voor illlustratrice, maar ontdekte al snel dat ze zelf ook kon schrijven. Daar twijfelen we geen moment aan!