Licia Troisi

Toon alleen recensies op Leestafel van Licia Troisi in de categorie:
Licia Troisi op internet:

Het lot van Adhara Het lot van Adhara
Legenden van de Verrezen Wereld: Deel 1

Een nieuwe fantasyserie! Deze drie nieuwe verhalen zijn voorafgegaan door eerdere reeksen, ´Kronieken Van De Verrezen Wereld´ en ´Oorlogen Van De Verrezen Wereld ´. De drie reeksen spelen zich af over een periode van negentig jaar: tussen de eerste twee zit veertig jaar verschil tussen en tussen de laatste twee vijftig jaar. Dit maakt dat in de verschillende series ook personages terug te zien zijn (Kronieken en Oorlogen: Yeshol, Aster, Sennar, Ido en Dohor. Bij de Oorlogen en Legenden: Dubhe en Learco).

Toen de nieuwe  wereld ontstond was er al meteen sprake van een strijd tussen het goede en het kwade. Wanneer er levende wezens in het spel zijn, ontstaat er nu eenmaal een strijd om de macht. Er was een elf, jaloers op de goden die in bezit waren van goddelijke levenslust waarmee ze konden creëren. Hij vond Verboden Magie uit, waarmee hij kon vernietigen. De goden zonden Sheireen, de Gewijde, naar de aarde om het op te nemen tegen Marvash. Hij stierf, maar niet zonder nageslacht. En zo ontstond de wisseling: nu eens was het goede sterker, dan weer  overheerste het kwaad.

Op het moment dat dit verhaal begint dreigt er weer een strijd. Koning Learco en koningin Dubhe constateren dat in hun vredige rijk een zeer kwaadaardige ziekte is uitgebroken. Er is geen medicijn tegen, en iedereen die besmet raakt bezwijkt, behalve degenen die nimfenbloed hebben.
Waar komt de ziekte vandaan? De koning zendt verkenners, sluit indien nodig dorpen en steden af, zet ze in quarantaine. Maar zal het genoeg zijn? Er is namelijk een rotte appel in zijn paleis en wat die van plan is, dat is niet helemaal duidelijk.

Naast dit spannende verhaal is er ook het verhaal van twee jonge mensen die elkaar liefhebben, en die in de ban zijn van gewone en minder gewone twijfels over wat ze met die gevoelens moeten doen, zoals jonge mensen dat kunnen zijn. Amhal is een jonge leerling-drakenridder. Hij vindt een meisje op een grasveld: ze weet niet wie ze is en Amhal geeft haar een naam,  Adhara, en neemt haar mee. Af en toe is er een flits van herkenning en soms vertoont ze haast instinctief gedrag in bepaalde situaties. In het paleis, waar Amhal getraind wordt, wordt Adhara de gezelschapsdame van Amina de kleindochter van de koning.

Amhal heeft problemen met zijn eigen karakter of wat het ook is waardoor hij zich tegen zijn zin agressief gedraagt. Zit het hem nog dwars dat hij een bastaardkind is? Of is de invloed van zijn leermeesters, Mira en een nieuwe trainer, San, te groot?  Hij neemt steeds meer afstand van Adhara. Ze is er verdrietig om, maar heeft ook haar handen vol aan Amina, een nogal eigenzinnig en onbesuisd meisje. En natuurlijk is er ook nog haar verleden. Onafhankelijk van elkaar nemen ze een moeiijke beslissing...

Twee jongeren die op zoek zijn naar zichzelf, en de strijd tussen goed en kwaad. Ingrediënten voor een heerlijk fantasyboek. Wie de boeken van Licia Troisi kent, weet dat ook dit verhaal je mee zal slepen, en dat je verder wil in het vervolgdeel. Genieten is dit…

Legenden van de Verrezen Wereld is los te lezen naast andere series over deze wereld. Als je de personages nog niet kent uit eerdere boeken, dan kun je altijd nog achterin opzoeken wie wie is.

ISBN 9789078345602 | Hardcover | 491 pagina's | Baeckens Books | april 2012
Vertaald uit het Italiaans door Boscolo Translations | Leeftijd: 13+