Karen Dierickx

Toon alleen recensies op Leestafel van Karen Dierickx in de categorie:
Karen Dierickx op internet:

Wat niemand weet Wat niemand weet

Bij het eerste boek ‘De mooiste zomer van mijn leven’ werd een vervolg al aangekondigd.
Rosalie, zestien jaar oud, keert met de hond Princesse terug in haar geboortedorp, waar ze niet welkom is. Een mond meer vullen, dat gaat zomaar niet, het zijn slechte tijden. Maar Rosalie heeft geluk: ze vindt een nieuwe betrekking als inwonende hulp bij Madame Alixte, een alleenstaande vrouw.
Haar naïviteit is na de gebeurtenissen in het huis aan zee wel verdwenen, ze is er sterker uitgekomen. En als de oorlog ook hun dorp bereikt, blijkt ze in staat zich aan te passen aan de omstandigheden. Gelukkig gaat haar vroegere aanbidder, de broer van haar vriendin, het leger in, want ze heeft even helemaal geen zin in mannen en jongens. Eigenlijk heeft ze het prima naar haar zin bij Madame Alixte, en ze vindt het niet echt leuk als er nog iemand bij hen komt wonen. Maar Bérénice blijkt een goede vriendin, al heeft ze zo haar geheimen.

‘Toen ging de deur open en stapte de indringster naar binnen.
Later toen ik haar beter leerde kennen, begreep ik dat ik haar heel onrechtvaardig had beoordeeld, veroordeeld zelfs, en alleen was afgegaan op uiterlijkheden en mijn eigen vooroordelen. Ze stond me echt niet aan. En dat kwam heus niet alleen door onze ontmoeting in de polder of omdat ze hier zomaar de rust komt verstoren. Ze was een jaar of dertig, had heel zwart, kortgeknipt haar, en ondanks de omstandigheden droeg ze modieuze kleren en zag ze er redelijk doorvoed uit.’

Bérénice zal haar leven evenwel totaal veranderen. En als er nog meer inwoning komt, wordt zelfs de bodem onder haar voeten uitgeslagen.

Zal Rosalie sterk genoeg zijn om alle tegenslagen in haar leven, waarvan slechts een deel te maken heeft met de oorlog, te overwinnen?

Het boek begint op een heel akelig punt in haar leven, het is augustus 1918, en ze vertelt hoe haar leven niet lang meer zal duren. Een Duits vuurpeloton zal er een eind aan maken. Maar eerst zal ze ons  haar verhaal vertellen.
De kern van het verhaal is hoe een meisje volwassen wordt in de omstandigheden die de schrijfster haar gegeven heeft. Dat is nu 1914-1918, maar de verhalen over het leven in oorlogsomstandigheden lijken erg op verhalen die over latere oorlogen verteld worden: het ondergrondse verzet, de honger en de kou. Er is hier sprake van inkwartiering, van mannen die als ‘arbeidseinsatz’ naar Duitsland moeten en gebroken terugkomen. En ook de hongerwinter, het zijn begrippen die voor ons Nederlanders in een andere tijd geplaatst worden. Natuurlijk zijn het gevolgen van welke oorlog dan ook, maar toch lijkt het nu voor een Nederlandse lezer net alsof het boek niet in de Eerste Wereldoorlog speelt. Maar er is dan weer wel de ontmoeting met Madame Virginie in Gent: dat moet Virginie Loveling zijn, de schrijfster die beroemd werd om haar dagboeken over de oorlogsjaren.
Maakt niet uit: het verhaal over een opgroeiend meisje is universeel, in welke tijd dan ook, en Karen Dierickx schrijft in een haast poëtische meeslepende stijl, en ze doseert haar verhalen met - naast humor, romantiek en spanning, een prachtige psychologische schets van een puber.

‘Met wat ik nu weet, zie ik duidelijk de Rosalies die ik tot dan toe geweest was. Zo had je de dromer Rosalie, het meisje dat geplaagd werd door een niet-aflatend gevoel van ontevredenheid; uit haar ontpopte zich de rebelse Rosalie, die het omgekeerde deed van wat iedereen voor haar had uitgestippeld –zij bleek maar een flits te zijn, een persoon die zich heel goed verstopt had en op het juiste moment had zitten wachten om haar kopje even boven het oppervlak te steken. Later, toen ik de Rosalie was die de weg kwijt was, had ik haar niet meer kunnen terugvinden.’

‘Mijn adem zat gevangen in een wolkje, warrelde nergens heen.’

’Ik kroop in mijn pijn en mijn verdriet als in een dikke, knusse mantel’

ISBN 9789044820638 | Paperback | 321 pagina's | Clavis Uitgeverij | november 2013