Stefan Boonen

Floris Oudbloed Floris Oudbloed
over een kabeljauw, leugens en de maffia

Gelijk vanaf het begin weet je dat het boek dat je gaat lezen bijzonder zal zijn. Door de titel weet je natuurlijk al dat het over ene Floris zal gaan maar als je voorafgaande aan het verhaal de lijst met personages leest, vallen onmiddellijk een aantal dingen op. De ouders en het zusje van Floris leven niet meer. Davy Doksels en Belinda Andermans zijn de bijna-ouders van Floris. Er bestaat een tante die gek is op het woordje 'meedogenloos' er is een meneer Panda, een fietsenmaker met een strafblad en een groot hart en ook nog ene Suzy Rouphooft ofwel Big Suzy die lid is van de Familie Circusmens...  Dat belooft wat! Maar het is wel Stefan Boonen die het boek geschreven heeft en van hem kun je altijd alles verwachten.

Laten we maar beginnen met de bijna-ouders van Floris, ze zijn 'zo saai als een gevouwen zakdoek'. Ze houden van verre planeten en rustige zondagen. Maar dat is niet erg. Floris valt zelf ook niet graag op. Op school is hij bijna onzichtbaar. Hij wordt daar soms een beetje goedmoedig mee geplaagd en ook dat laat Floris maar over zich heen komen. Van zich af bijten doet hij niet. Hij haalt liever zijn schouders op.
Maar alles verandert door de Floris spreekbeurt over wormen die afgewezen wordt door meester Sander, de spreekbeurt is... jawel, te saai. Floris krijgt de opdracht om na de kerstvakantie een spreekbeurt over de maffia te houden, dát is pas spannend. Floris vindt het maar niets, wat weet hij nou over de maffia? Maar als hij op zoek gaat naar informatie ontdekt hij wonderbaarlijke dingen en het zal later nog véél merkwaardiger worden! Maar dat weet hij op dat moment gelukkig nog niet.

Floris gaat ondertussen gewoon naar meneer Panda, de aardige fietsenmaker die Floris in dienst heeft genomen omdat hij zo handig is. Floris vindt het heerlijk om fietsen te repareren totdat ze tiptop in orde zijn. Floris wil vertellen over zijn spreekbeurt maar ook bij meneer Panda is het anders dan anders. Wat nooit gebeurt, gebeurt nu wel, Floris moet een eenwieler bezorgen bij ene Suzy, een vriendin van meneer Panda. Dat doet meneer Panda anders altijd zelf... van haar krijgt hij een cadeautje voor zijn twaalfde verjaardag, ook al zo gek, want hij is pas over twee maanden jarig. En waarom noemt die vrouw hem steeds Florian?

Daarna gebeuren er steeds meer heel vreemde dingen, Floris wordt bedreigd maar menen ze het nou echt? Hij wordt zelfs ontvoerd en weggestopt in een caravan. Maar er is ook iets met een gestolen schilderij én... de maffia!  Floris snapt er niets meer van. Hij piekert zich suf. Wat hebben meneer Panda, Suzy en 'tante' Martine Martina Oudbloed ermee te maken? Wat zijn ze met hem van plan? Zouden zijn bijna-ouders niet ongerust zijn? Wie is Jitta? Hoort zij ook bij de die rare mensen of is ze echt weggelopen, zoals ze beweert?
Lees het boek en je komt het te weten!

Het bijzondere is dat dit verhaal zich in drie weken afspeelt, van 18 december tot 7 januari.  Er wordt mooi ingespeeld op het jaargetijde en de kerstsfeer die in het land heerst. Zelfs de vroegere sluitingstijden op oudejaarsavond spelen een rol.
Het gaat o.a. ook over keuzes maken, staan voor wie je bent, wat wil je eigenlijk wel en niet in je leven? Floris wordt er op een onverwachte manier mee geconfronteerd, wat soms best moeilijk en een beetje griezelig voor hem is. Maar hij slaat zich er prima doorheen en dat onzichtbare? Dat is hij voorgoed kwijt!

Het is een spannend, origineel verhaal zoals alleen Stefan Boonen kan bedenken. Zijn verhalen gaan meestal over bijzondere kinderen, ze hebben altijd iets aparts, iets mysterieus, iets ongrijpbaars en toch ook iets vrolijks en dat is nu net de aantrekkingskracht van zijn boeken. Van de afbeeldingen van Tom Schoonooghe kan hetzelfde gezegd worden. De beide heren vullen elkaar mooi aan. Verhaal en afbeeldingen vormen namelijk een uitstekend geheel.
Kortom, opnieuw een erg fijn en bijzonder boek.

ISBN 9789461315397 | Hardcover | 159 pagina's | Van Halewyck | juli 2016
Leeftijd: 10+