Lemony Snicket

Toon alleen recensies op Leestafel van Lemony Snicket in de categorie:

Het rampzalige raam

Volgens de achterflap
Beste lezer: Als je niet tegen een verhaal kunt over drie kinderen die door onheil worden achtervolgd, een orkaan, vleesetende bloedzuigers, koude citroenstamppot, een enge kapitein en een pop die Vlijtige Liesje heet, kun je dit boek misschien beter niet lezen. Ikzelf heb geen andere keus dan de lotgevallen van de kinderen op papier te zetten. Maar jij moet zelf uitmaken of je dit rampzalige verhaal denkt te kunnen verdragen. Lemony Snicket

Mijn mening
Deel 1 vond ik fantastisch, deel 2 vond ik al heel wat minder en deel 3…. Alhoewel de boekjes vlot weglezen, de dialogen tamelijk vloeiend in elkaar over gaan en het verhaal, als je de andere boeken niet gelezen zou hebben, ongetwijfeld spannend is, wordt het alsmaar ongeloofwaardiger. Is het omdat het kinderboeken zijn en ik alles meer uit de ogen van een volwassene zie? Maar het huis op de rots, die met “stelten” aan de rots hangt en die dan toevallig net nu de Baudelaires er zijn en net tijdens die ene storm van de rots dondert, de vleesetende bloedzuigers, de grammatica-obsessie en de angstpsychoses van Tante,...
Nee, volgens mij hangt het verhaal vast aan elkaar met haken en ogen. Ik krijg steeds meer de indruk dat het van in het begin de bedoeling was om een reeks te schrijven en dat die reeks nu kost wat kost er moet komen. De schrijver verzint er maar op los, overal zijn er dingen in het verhaal die maar half meer kloppen, dingen waar zelfs het kleinste kind zou aan twijfelen.
Misschien lees ik ze nog te vlug na elkaar maar toch denk ik dat ik hetzelfde zou denken over dit boek als ik de rest niet zou gelezen hebben. Ik vind nog altijd het eerste boek het beste. Misschien moest men daar gestopt hebben.
Jammer dat ik mijn zoontje er niet toe krijg om ze te lezen. Ik zou zéér graag zijn mening weten.

ISBN 9021615649 | Hardcover | 199 pagina's | Uitgeverij Ploegsma | 2002
Leeftijd: 11+