Hilde E. Gerard

Toon alleen recensies op Leestafel van Hilde E. Gerard in de categorie:
Hilde E. Gerard op internet:

Saar gaat artistiek Saar gaat artistiek

illustraties: Lien Geeroms
tekst: Hilde E. Gerard

Sarah-Sofia van Doorn, kortweg Saar genaamd, woont sinds kort doordeweeks bij haar vader in een oude boerderij in Houteinde. Ze heeft daar drie huisdieren, Brownie de pony, Snuffel het konijn en Graffiti de kat.  In het weekend woont ze bij haar moeder in een flatje in de stad en daar heeft ze een piepklein kamertje, het bezemhok noemt ze het.
Mama heeft een nieuwe vriend, Freek, die Saar ondanks dat ze hem nog nooit gezien heeft, niet uit kan staan. Ook papa heeft moeite met de nieuwe situatie. Ze praten heel weinig over mama en al helemaal niet over Freek. Maar papa en Saar het samen ook heel gezellig en papa kan heerlijk koken!

Saar vindt het best moeilijk dat ze nu ook naar een nieuwe school in de stad moest die zo'n vijf kilometer van de boerderij ligt  Gelukkig spreekt op de derde schooldag Deborah (Deb) haar aan omdat Saar tijdens het voorstellen vertelde dat ze heel graag tekent. Ze vraagt of Saar mee wil naar de tekenschool in de stad op zaterdagmorgen. Saar wil wel! Ze kan het zelf van haar gespaarde geld betalen ontdekt ze. Maar of het van mama mag is nog maar de vraag.  Gelukkig mag het!

Mama is een beetje een aparte, koken kan ze niet, ze reageert vaak heel afwezig, is altijd druk met haar werk en koopt steeds nieuwe dure, hippe kleren voor Saar die ze in Saars kledingkast hangt. Haar stadskleren noemt Saar ze. Papa weet niet eens dat ze die heeft! Bij papa draagt ze haar zelfbeschilderde T-shirts en gehaakte hesjes. Saar maakt graag haar eigen kleding... Sinds kort slaapt Freek doordeweeks bij mama heeft Saar ontdekt, zijn pyjama lag onder het kussen! Ze snapt gelijk waarom ze ineens in het kale 'bezemhok' moest slapen in plaats van lekker bij mama in bed.

De tekenschool en de doldwaze juf Em zijn gelukkig geweldig. Saar geniet en haar talent komt helemaal tot zijn recht.
En dan meldt juf Em dat er een landelijke graffitiwedstrijd komt en ze wil dat de groep meedoet, dat idee leidt nog tot een spannende ontdekking.
Saar heeft ook in Deb een heel fijne vriendin gevonden. Maar de rest is minder, mama is wel érg met Freek bezig, ze vergeet zelfs Saar op te halen bij de bibliotheek!

Zoals hierboven is te lezen, is het hoofdthema van het boek de gevoelens van een kind/jongere rond een echtscheiding. Gelukkig is het geen akelig loodzwaar verhaal geworden. Saar heeft het erg naar haar zin bij haar vader die altijd klaarstaat en haar goed opvangt als er iets heel lastig is. Wel wordt duidelijk gemaakt dat het voor zowel papa, mama als Saar de nieuwe situatie wel wennen en soms een beetje moeilijk is. Maar het verhaal is vooral vrolijk, soms spannnend en grappig. Vooral juf Em is bijzonder en leuk.
De vriendschap met Deb, die uit een warm maar vrij arm gezin komt, vormt een mooie tegenhanger voor Saar die materieel wel alles kan krijgen wat haar hartje begeert maar emotioneel alleen bij haar vader redelijk terecht kan.

Een boekje op AVI E6 niveau - vanaf 11 jaar - staat binnenin het boek te lezen. De taal is dan ook niet al te moeilijk en de letters zijn op een prettig formaat afgedrukt. De afbeeldingen moeten even apart vermeld worden. Lien Geeroms heeft namelijk een heel eigen stijl dat mooi tot zijn recht komt in dit boek. Elk hoofdstuk wordt vooraf gegaan door een bijzonder, mooi gekleurd, modern, fraai gestileerd klein 'schilderijtje' dat de inhoud van het hoofdstuk weergeeft. Ook bij de tekst zelf  staan kleine, fijne afbeeldingen of een mooie rand waardoor het boek iets extra's, iets speciaals krijgt.

Achterin het boek staan nog enkele zelfmaak-beschrijvingen over de creatieve dingen die Saar gemaakt heeft, zoals bijvoorbeeld een T-shirt beschilderen of je kamer pimpen met ecolineverf.
Kortom, een erg prettig boek voor de beginnende lezer.

ISBN 9789462343078 | Hardcover | 160 pagina's | Uitgeverij Abimo | maart 2015