Helen Abele

Toon alleen recensies op Leestafel van Helen Abele in de categorie:
Helen Abele op internet:

Categorie: Recensies 10-12jr

Lizzy Lizzy

Dublin, 1896
Lizzy (15) een aantrekkelijk, intelligent meisje komt oorspronkelijk uit het Ierse vissersdorpje Claddagh en werkt nu als kok en dienstmeisje bij professor Puddlewick, de bibliothecaris van het Trinity College in Dublin. Het rode bakstenen huis waar ze werkt behoort tot een van de oudere gebouwen van het College. Naast de professor wonen er ook nog zijn drie zoons die vernoemd zijn naar de moedigste Trojaanse helden Hektor, Aeneas en Paris. Hun moeder is overleden. Lizzy, die overigens uitstekend kan koken wordt op handen gedragen en behandeld als lid van de familie wat vrij uniek is voor een dienstmeisje. Sinds de professor haar betrapte op het lezen van een geschiedenisboek begon hij haar ook te onderwijzen. Bij aanvang van het boek is Lizzy de Ilias van Homerus aan het lezen.
De achttienjarige Hektor is de oudste en studeert medicijnen. Paris (15) is de jongste en krijgt privéles van zijn vader en Aeneas heeft het toelatingsexamen voor zijn kandidaatsstudie gehaald.

Lizzy is bevriend met Mary Dempsey de dochter van de provoost, de universiteitsdirecteur. Natuurlijk mogen ze vanwege het standsverschil helemaal niet met elkaar omgaan maar daar trekken de meiden zich niets van aan. Mary is heftig verliefd op de zestienjarige Paris Puddlewick maar haar vader ziet in de afschuwelijke Lord Bouring de ideale echtgenoot voor zijn dochter.
En dan komt de dag dat de provoost eist dat Hektor het evangelie van Johannes uit het middeleeuwse Book of Kells kopieert. Daarin staan prachtige gekleurde afbeeldingen en de tekstpagina's zijn eveneens schitterend versierd. Koningin Victoria komt namelijk over acht weken het college met een bezoek vereren en het lijkt de provoost wel een mooi cadeau voor haar. Zijn zoon John, de grootste klierige klungel die er is, moet Hektor helpen. Voor de arme Hektor is dit een ramp, hij zit vlak voor zijn examens en het kopiëren is een enorme klus. Maar als hij weigert zet hij zijn vaders baan op het spel dus er is weinig keus. De zoals altijd doortastende Lizzy weet wel een oplossing, ze zullen met zijn allen die klus gaan klaren! Maar of dat lukt? John laat zich niet zomaar aan de kant zetten en ze hebben wel érg weinig tijd.

Ondertussen ontstaan er allerlei verwikkelingen rond Mary die steeds meer in een hoek gedreven wordt. Zal zij zich toch met die dikke lelijke Lord Bounding moeten gaan verloven? En hoe kan Lizzy meehelpen met het kopiëren, zij is 'maar' het dienstmeisje, die mag toch niet werken aan een cadeau voor de koningin, ondanks dat ze heel handig is. En wie zijn er allemaal verliefd op Lizzy? Ze heeft drie Claddagh ringen gevonden nadat zij het verhaal over deze ring verteld had, een van zilver, een van geel goud en een van rood goud, maar van wie? Zijn ze wel voor haar bestemd? Is er ook een ring bij van degene waar Lizzy steeds meer om gaat geven? Allemaal vragen waarop in het boek antwoord gegeven wordt.

Het is een heerlijk historisch getint verhaal met allerlei verwikkelingen waardoor alles steeds anders loopt dan je verwacht. De taal is vlot maar toch waan je je in het negentiende-eeuwse Dublin. Grappig is dat de opkomst van de elektriciteit en dat de eerste fiets en stofzuiger besproken worden. Die waren toen natuurlijk alleen nog maar te koop voor de heel rijke mensen. Lizzy is een aardige, vlotte, doortastende meid die niet op haar mondje gevallen is. Achterin het boek staan enkele zeer smakelijke recepten voor een romantisch diner.
Ik vond het jammer dat het boek uit was maar gelukkig is dit boek het eerste deel uit een serie romantische meidenboeken. Als ze allemaal zo prettig leesbaar zijn als dit boek dan is deze serie een schot in de roos!

ISBN 9789026601644 | Paperback met flappen | 176 pagina's | Uitgeverij Kok | april 2012
Vertaald door Hilke Makkink | Leeftijd: 12+

© Dettie, 15 mei 2012