Bert Natter

Toon alleen recensies op Leestafel van Bert Natter in de categorie:
Bert Natter op internet:

Rembrandt mijn vader Rembrandt mijn vader

Rembrandt vindt aan het einde van zijn leven een boekje geschreven door zijn inmiddels overleden zoon Titus. Het boek gaat over de schilder zelf, zijn leven in Amsterdam, zijn eigenzinnige aard, zijn gezin met de drie vrouwen en overleden kinderen, en zijn relatie met zijn zoon.
Titus spaart zijn vader niet. Hij vertelt hoe Rembrandt niet wilde trouwen met Geertje zijn tweede geliefde, omdat hij dan de erfenis van zijn eerste vrouw Saskia zou verspelen. Hij laat Geertje, als ze aan blijft houden, zelfs opsluiten in het spinhuis, een tehuis waar misdadige vrouwen werden opgesloten.
Rembrandt kan niet met geld omgaan, hij koopt alleen maar dure spullen, terwijl hij niets verkoopt. Uiteindelijk gaat hij failliet, en Titus besluit een kunsthandel te beginnen om op die manier als onderhandelaar voor zijn vader op te kunnen treden. Maar hij wordt slachtoffer van de pest. De dood speelt een grote rol in die tijd, de 17e eeuw, en dus ook in dit boek. Rembrandts vrouwen sterven, als ook een paar kinderen. De pest die rondwaart, en die tenslotte de zoon van Rembrandt wegneemt.

Een beschrijving van hoe de Nachtwacht tot stand zou zijn gekomen... Natuurlijk beschreven met de afbeelding op de achtergrond.

'Ik heb de echte schutters allemaal neergezet en ze stuk voor stuk iets te doen gegeven. We hebben een paar keer geoefend, zeer tegen hun zin, dat snap je. Een toneelspeler, dat haalt het natuurlijk niet bij een schutter! Ik hield ze voor dat ze alleen voor mij hoefden te spelen wie ze waren om vereeuwigd te worden als zichzelf. Of ze het snapten of niet, na een tijdje ging de houterigheid ervan af en leefden ze zich in hun rol in. Ik liet ze van alles doen als in een toneelvoorstelling. Ik was de man die de hele mallemolen in beweging zette en weer tot staan bracht.'

Het is een prachtig vormgegeven boek. Veel foto´s van schilderijen staan bij de tekst, die er als het ware omheen geweven is. Natuurlijk is het een verhaal dat bestaat uit ware en verzonnen feiten, en je weet niet wat wel waar is en wat niet. Ik vind dat het toch een mooi beeld geeft van die tijd, het verhaal doet heel echt aan. Of het de jeugd aan spreekt, hm, het is voor de liefhebber denk ik. Ik vind het in ieder geval een prachtig boek.

ISBN 9789060055939 | Hardcover | 140 pagina's | Uitgeverij Thomas Rap | 2005
Leeftijd: 12+

© Marjo, september 2006