Edward van de Vendel

Weltrusten iedereen Weltrusten iedereen

Zo gauw je de bekende naam Edward van de Vendel ziet, verwacht je al iets van een boek. Veel van de boeken van Van de Vendel vielen namelijk in de prijzen, zo ook de tekeningen van Sebastiaan Van Doninck. Als deze twee mensen gaan samenwerken dan moet er wel een mooi boek uit voort komen denk je dan en dat viel een beetje tegen. Je verwacht dat er een soort symbiose  tussen deze schrijver en illustrator zal zijn en die zie ik niet echt.  Het blijft echter altijd lastig een boek te beoordelen als er maar weinig tekst is en er veel afbeeldingen geplaatst zijn. Toch vind ik in dit geval de illustraties duidelijk beter dan de teksten en ik zal  proberen weer te geven waarom.

Het verhaal gaat over een dorpje waar alle bewoners en dieren gaan slapen. Op de volgende pagina's wordt verteld en getoond waar iedereen over droomt. Op elke bladzijde staat een korte tekst en om die tekst heen  heeft Sebastiaan Van Doninck een fantasievolle illustratie gemaakt.
Oma Oudje bijvoorbeeld wil wegvliegen leren en je ziet haar op een vliegtuig zitten en met een helicopterachtig hoofddeksel rondzweven. Ook zie je een vlieger, een luchtballon met mandje en  een ooievaar met een zadel omgebonden. Kortom, allerlei mogelijkheden voor oma om te leren wegvliegen zijn weergegeven. Dat is erg leuk en humoristisch gedaan.
Maar dan heb je het kalfje Kontiki.

Kalfjes dromen alleen
maar van gras.
Behalve Kontiki.
Die droomt van de plas.

Wat wordt bedoeld met 'de plas'? Wordt er water bedoeld? Of een plas doen zoals wij op de wc? Of de zee? Of een meer? Deze tekst vind ik persoonlijk dus niet goed, zeker niet voor iemand die bekend is vanwege zijn poëzie voor kinderen. Het lijkt alsof het woord plas gebruikt is omdat het zo lekker rijmt op gras. Waarom niet; Kalfjes dromen alleen maar van gras. Behalve Kontiki. Die droomt van een ananas of een nieuwe jas of, of, of. Weet een kind van drie wat 'de plas' is? De illustratie bij deze tekst is wel erg vermakelijk. Je ziet Kontiki snorkelen, en lekker vissen en duiken in een heel gek duikpak. Door de illustratie vermoed je dat de zee of een meer bedoeld wordt, maar was de tekst zonder afbeelding geplaatst dan zou je daar naar moeten raden.

Dan is er de tekst...

Zater is een dappere kater.
Héél klein beetje bang voor water.

Tja, origineel kan ik het niet vinden. Het ritme van de zinnen is prima, ze rijmen ook goed maar de tekst is natuurlijk niet geweldig. Vooral de tweede zin is slecht. Waarom deze afgeknotte tekst? Waarom op deze manier geschreven? Of...

De burgemeester droomt van
grote beslissingen. Ja toch?
Of droomt hij van
grote vergissingen?

Is dit een tekst voor een kind van drie? Eerlijkheidshalve moet ik melden dat ik de afbeelding bij deze tekst ook niet erg geschikt vind voor een heel jong kind. Een fabriek die zwarte rookwolken met daarin een doodshoofd uitstoot... en dat voor een kind van drie?

Op het eind van het boek zie je alle mensen en dieren op een dubbele pagina wakker weergegeven in een fleurige, vrolijke tekening met daarboven de tekst Goedemorgen iedereen! Dat is leuk genoeg. Waarom dan deze flaptekst... En als ze weer wakker worden? Zijn hun dromen uitgekomen? Ontdek het zelf! Het is een leuk idee om dat te vragen maar dat is nauwelijks te zien, daarvoor is de laatste afbeelding te klein weergegeven. Misschien ben ik te muggenzifterig maar ik vind het jammer.

Maar ja, het blijft natuurlijk mijn persoonlijke mening, het gaat, zoals altijd, om het kind en hoe het kind het boek weet te waarderen. Jammer genoeg kan ik dat niet testen. De afbeeldingen vind ik echt geweldig. Er is zoveel op te zien en te ontdekken en ze zijn prachtig gemaakt. Daarom zal ik het boek zeker wel  aanraden.

ISBN 9789058385642 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij De Eenhoorn | september 2009
Afmeting 23 x 33 cm. | Leeftijd: 3+

© Dettie, 22 december 2009