Pieter Steinz

Toon alleen recensies op Leestafel van Pieter Steinz in de categorie:
Pieter Steinz op internet:

Macbeth heeft echt geleefd Macbeth heeft echt geleefd

een reis door Europa in de voetsporen van 16 literaire helden
Pieter Steinz

'Macbeth heeft echt geleefd' is een verzameling van zestien reisreportages door Europa. De schrijver is in deze reportages uitgegaan van literair historische figuren, die later een mythe werden en waarvan we veelal niet beseffen dat deze personen daadwerkelijk geleefd hebben.

"De afgelopen jaren was ik in het woud van Robin Hood, op de burcht van Vlad III Dracula, bij de duiventil van Cyrano, aan het graf van koning Arthur en in de stad waar rabbi Löw zij Golem kneedde. Ik vond Ridder Roeland in de besneeuwde pas van Roncesvalles, Wilhelm Tell in de stortregen bij het Vierwoudstrekenmeer, Leonidas en zijn 300 Spartanen in zinderend Thermopylai. In Italië, Ierland, Duitsland en Spanje zocht ik naar tastbare herinneringen aan de enige vrouwelijke paus, de middeleeuwse abt die de Nieuwe Wereld ontdekte, de Leugenbaron, de schelm der schelmen, de helden uit het Nibelungenlied en niet te vergeten de grootse vrouwenversierder aller tijden."

Het boek begint met een kaart van Europa waarop de plaatsen worden weergegeven die Pieter, meestal met Claartje Steinz, bezocht heeft. Bij de plaatsen staan de namen van de historische personen die Pieter Steinz in dit boek bespreekt.
Het bijzondere van het op deze manier op zoek gaan naar de achtergrond van de personages is dat blijkt dat zij vaak op andere plekken dan hun geboortegrond geëerd worden of dat verhalen over hen niet altijd zijn zoals verondersteld wordt.

Cyrano de Bergerac bijvoorbeeld heeft niets met het Zuid-Franse Bergerac te maken. Hij is er zelfs nog nooit geweest maar erfde zijn tweede achternaam van zijn grootvader, die hem als bonus kreeg bij de aankoop van een Parijs landgoed waarvan de oorspronkelijke bewonder uit Bergerac kwam. Cyrano is geboren in Parijs waar echter niets te vinden is dat aan hem refereert. Wel is er nog steeds het familielandgoed buiten Parijs in de vallei van de Chevreuse waar het kasteel op afspraak te bezichtigen is. Natuurlijk bezoekt Steinz dit kasteel en er blijken nog enkele gebouwen te staan uit Cyrano's jeugd. In Sannois, de plaatst dat nagenoeg aan Parijs ligt, en waar Savinien de Cyrano de Bergerac gestorven is, zoekt Steinz nog verder naar herinneringen aan Cyrano... Hij komt niet verder dan een bronzen beeldje, een cultureel centrum dat de naam van Cyrano draagt en een doodlopende weg Rue Cyrano de Bergerac...
Cyrano de Bergerac was dichter-schrijver-filosoof maar werd uiteindelijk meer bekend als de musketier-met-de-grote-neus door de tragikomedie die Edmond Rostard over hem schreef.

Bij elk personage dat Pieter Steinz bespreekt staan enkele afbeeldingen van het personage of foto's van de omgeving waarin diegene geleefd heeft of affiches van toneeluitvoeringen e.d. De verhalen zijn een mix van een biografie, een reisverhaal, een stukje (literatuur)geschiedenis en weetjes. De personages die besproken worden kennen we vaak wel van naam maar ook niet meer dan dat. Door dit boek komen we iets meer te weten maar het graaft niet diep genoeg om er verder wat mee te kunnen. Persoonlijk vind ik dit soort verhalen, die in verkorte versie in de NRC hebben gestaan, ook meer geschikt voor een weekendeditie van een krant. Het zijn verhalen om rustig op een zondagmorgen te lezen en dan één verhaal  per week.  Het is wel een mooi verzorgd boek en als je in de buurt komt van een van de beschreven plaatsen is het wellicht leuk om het besproken gebouw, kasteel of de straat e.d. te bezoeken.
Het zijn prettig leesbare verhalen voor met name literatuurliefhebbers.  Pieter Steinz is een vlotte verteller die soms scherp uit de hoek kan komen als hij teleurgesteld of geïrriteerd is. Maar het boek is geen naslagwerk dat je per se in de kast moet hebben staan. Toch jammer van alle tijd en energie die de research en het reizen gekost moet hebben.

Zie ook het inkijkexemplaar

ISBN 9789046809969 | Paperback | 224 pagina's | Nieuw Amsterdam | juni 2011

© Dettie, 28 juni 2011