Natatia Caupain

Toon alleen recensies op Leestafel van Natatia Caupain in de categorie:
Natatia Caupain op internet:

Mijn recept voor mijn Doel Mijn recept voor mijn Doel

Voor me ligt een dun, klein, mooi boekje met een glanzende kaft. Op die cover zie je een knijpbrilletje, een houten pollepel en een geschreven tekst met een kring van een thee- of koffiemok erop. Het ziet eruit als een veelgebruikt blad papier of schriftje. Het is duidelijk, de cover verwijst naar het recept in de titel.
Maar welk recept geeft Natatia Caupain en wat bedoelt zij met een recept voor haar Doel?

In feite zegt Natatia dat het hebben van een doel enorm inspirerend werkt. Veel mensen leven elke dag hun dag en zijn zich nauwelijks bewust van wat zij doen, maar het hebben van een doel haalt ze uit die sleur. Na hun werk vervult dat doel hun leven, het kan zelfs hun werk worden. Het belangrijkste is om eindelijk die stap te zetten. Ga nadenken wat je nou eigenlijk wil en werk daaraan. Maak een begin!
En dan volgt een verhaal wat ik in feite jammer en een erg zwak gedeelte uit het boekje vind. Na maanden nadenken wist de schrijfster wat ze wilde, iets met boeken! Ze was gek op lezen dus iets met boeken was geen verkeerd idee. Ze vroeg aan iedereen of ze boeken voor haar hadden en al snel had ze zo'n duizend boeken verzameld, vrienden en kennissen waren erg gul geweest. Maar wat ze nog niet wist is wat ze met die boeken wilde! Enkele boeken wilde ze wel lezen maar wat moest ze met de rest?  Dat vond ik erg zwak en niet overtuigend 'klinken'. Hoewel ik best begrijp dat ze hiermee wilde aangeven dat er toch alvast een begin gemaakt was.
Ze ging iets met die boeken doen, namelijk te koop zetten en zo leerde ze hoe ze moest onderhandelen en uiteindelijk vond ze door deze leerschool weer een ander doel, haar eigen webwinkel beginnen. - De gekregen boeken werden overigens gebruikt voor een goed doel. -
Dit bovenstaande is het tastbare resultaat van een doel stellen en beginnen.

Maar dat is niet wat Natatia wil meegeven met haar boekje. Zij wil duidelijk maken dat er altijd een mogelijkheid is om iets te veranderen. Er is een recept om een droom waar te maken. Wat natuurlijk helpt is positief denken over het te behalen doel, en niet bij de pakken neer gaan zitten als alles niet zo makkelijk blijkt te gaan. Kijk wat het probleem is, begin eventueel opnieuw of stel voorlopig je doel bij. Maak subdoelen. Wees niet bang, kwaad worden heeft ook geen zin, maar kijk naar wat je leert en naar de nieuwe ervaringen die je opdoet. Wie weet komen die later nog goed van pas.

Het boekje is geen zelfhulpboek, je krijgt geen opdrachten, je moet niets. Wat Natatia doet is mensen een zetje geven zodat ze mogelijk uit hun maalstroom stappen en een doel krijgen waar ze met plezier naar toe kunnen werken en zo mogelijk een plezieriger leven krijgen. Ze vertelt over haar eigen ervaringen en hoe zij haar doel  heeft bereikt. Het is niet echt iets nieuws wat ze te vertellen heeft maar de manier waarop is wel prettig. Het zijn geen diepgravende bespiegelingen, geen filosofische verwijzingen maar tips en goede raad over hoe je een doel kunt bereiken. Dit alles is in gewone, heldere, duidelijke taal geschreven.
Het leukste is volgens haar dat werken aan een doel weer allerlei andere zaken oproept. Daardoor verrijk je jouw leven. Je verdiept je in allerlei onderwerpen die met jouw doel te maken hebben waardoor je veel kennis opdoet en er mogelijk zelfs een nieuw interessegebied bij krijgt.
Jammer dat er af en toe enkele vreemd geconstrueerde zinnen in staan, dat had niet gemogen, zeker niet in zo'n dun boekje. Ook is het vreemd dat de tekst constant doorloopt, geen witregel of alinea te zien. Alleen een nieuw hoofdstuk begint op een nieuwe pagina.
Schrijverspunt had hier meer aandacht aan moeten besteden.
De bladspiegel en lettergrootte is wel prettig.

Al met al verraste het boekje me toch ondanks de knullige start. Het is denkelijk een goed boekje om cadeau te geven ook vanwege de nette uitvoering en lage prijs.  Een boekje om iemand een hart onder de riem te steken of om iemand het duwtje in de rug te geven als het even tegenzit.

ISBN 9789081943208 | Paperback | 52 pagina's | Clusteruitgeverij | juli 2012

© Dettie, 23 augustus 2012