Toon alleen recensies op Leestafel van Meik Wiking in de categorie:
Meik Wiking op internet:
  Categorie: Mens en Maatschappij

Hygge Hygge

De Deense kunst van het leven
Meik Wiking

Denemarken scoort vaak hoog - meestal nr. één - als het gaat om het gelukkigste land van de wereld zijn. Maar hoe kan dat? Wat maakt dat de Denen zich zo gelukkig voelen? Meik Wiking van The Happiness Reswarch Institute in Kopenhagen vond deze vraag interessant genoeg om er onderzoek naar te doen. Hij ontdekte dat naast het feit dat Denemarken een uitstekende verzorgingsstaat is, waardoor angst en onzekerheid weggenomen worden, hygge een grote rol speelt bij het geluksgevoel. Maar wat is hygge? Volgens Meik Wiking kun je het vergelijken met de woorden; gezelligheid, Gemütlichkeit, hominess, maar dan toch net ietsje anders.

Op zijn vraag aan de Denen waar zij als eerste aan denken bij het woord hygge werden kaarsen genoemd of anders gedempt licht, in geen geval fel licht van tl-buizen, dat is totaal niet hygge. De open haard is wel helemaal hygge evenals warme sokken, warme chocomelk of koffie, de geur van eigengebakken brood of gebak. Maar dat niet alleen. Hygge is veel meer. In dit boek wordt uitgebreid uit de doeken gedaan wat hygge betekent in de Deense samenleving.

Hygge is bijvoorbeeld thuis samen met vrienden eten, maar dan wel op gelijkwaardig niveau. Je kookt met zijn allen, eet samen alles op en geniet daarna van de gesprekken in ontspannen sfeer. Niemand is het middelpunt van de belangstelling. In feite is hygge één grote geestelijke knuffel volgens de schrijver. Introverte mensen vinden hygge erg prettig want in een hyggelige omgeving moet niets. Je kunt ook een boek gaan lezen als je wilt.

Bij hygge hoort ook zelfgemaakt eten, geen kant en klaar gerechten, geen chique en duur eten maar bijvoorbeeld wel een stevige stoofpot. Zelfgemaakte jam is ook hyggeliger dan gekochte jam, vanwege de herinneringen aan bijvoorbeeld het plukken van de vruchten en de geur van verse aardbeien. Snoep en zelfgebakken taart is ook hyggelig. Maar het gaat vooral om het proces en niet om het eindproduct. Er staan overigens ook diverse hyggelige recepten in het boek.

En zo leren we wat in huis wel of niet hyggelig is, hoe je buitenshuis een hyggelige sfeer kunt creëren, welke kleding hyggelig is en zelfs hoe je op kantoor een hyggesfeer kunt krijgen. Erg grappig is het hygge eerste hulppakket, waarin alle ingrediënten genoemd worden die nodig zijn voor een hyggelige sfeer. Ook is een hoofdstuk aan hyggelige plekken en winkels in Kopenhagen gewijd. Kerstmis is natuurlijk het toppunt van hygge.
Verder worden allerlei woorden genoemd die gebruikt worden om hygge aan te duiden, zoals 'hyggebukser'. Dat is een broek die je nooit in het openbaar zou dragen, maar die zo heerlijk zit en aantrekt om lekker languit op de bank een film te kijken.

Waar het in feite op neer komt, is dat hygge vooral no-nonsence is, geen opsmuk, geen opboksen tegen elkaar, geen gehaast, geen nep, maar wel eenvoud, puur natuur, het gevoel van veiligheid, het geluid van tikkende breipennen, genieten van eenvoudige dingen, genieten van elkaar, geen champagne maar warme thee, geen oncomfortabele designkleding maar een trui die lekker zit, genieten van het moment. En daar kan Meik Wiking erg smakelijk en plezierig over schrijven. Naast de prettig leesbare tekst staan er veel mooie foto's in het boek maar ook overzichtjes van onderzoeks- en testresultaten.

Al met al is het een fijn boek dat je even na laat denken over dingen die voor jou belangrijk zijn en mogelijk een hoog hyggegevoel geven. De fraaie omslag van dit boek geeft dat gevoel alvast wel. Het is echt een boek om te aaien en dat is ook hygge...

ISBN 9789400508187 | Hardcover | 288 pagina's | Lev. Uitgevers | oktober 2016
Vertaald door Barbara Lampe

© Dettie, 23 oktober 2016